Försäljning
Inflationen ”räddar” matbutikerna – så mycket rasade försäljningen
Publicerad: 15 december 2022, 05:42
Dagligvaruhandeln växte i november – tack vare inflationen. Men den egentliga försäljningen rasade.
Foto: Monika Nilsson Lysell
Ekonomiska krisen gör att hushållen anpassar utgifterna. Därmed drabbades matbutikerna av en ny iskall månad. Nya siffror visar att egentliga försäljningen sjönk kraftigt.
Ämnen i artikeln:
Svensk DagligvaruhandelHöga priser på energi och drivmedel och stigande räntor på lån tvingar hushållen att försöka spara pengar och det syns i Svensk Dagligvaruhandels försäljningsindex för november.
Prisjusterade tappet uppgick till hela -9,3 procent jämfört med samma månad 2021.
LÄS OCKSÅ: Lista: Här är handelns bäst betalda försäljningschefer 2022
– Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre. Viss konsumtion har flyttat tillbaka till restaurangerna som har haft en ökad försäljning hela 2022, säger branschorganisationens vd Karin Brynell.
Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är fortsatt historiskt hög och uppgick i november till 18,1 procent enligt Konsumentprisindex från Statistiska centralbyrån.
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Inräknat den extraordinära prisökningen uppgick försäljningen i dagligvaruhandeln till 8,7 procent förra månad.
– Inflationen fortsätter att vara drivkraften bakom försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln.
Dagligvaruindex visar att omsättningen i fysiska butiker steg med 9,5 procent i november jämfört med samma månad i fjol – och alltså inklusive inflationen.
E-handelsförsäljningen minskade 5,9 procent och kanalens andel uppgick till 4,4 procent.
– Fysiska handeln driver fortfarande tillväxten inom dagligvaruhandeln. E-handeln minskar men i en lägre takt än tidigare Trots det ligger försäljningen på en betydligt högre nivå i november i år än för samma månad 2019 eller innan pandemin, säger Karin Brynell.
Dagligvaruindex för december publiceras 17 januari.
Dagligvaruhandeln i november
Fysiska butiker: 9,5 (6,9).
E-handel: -5,9 (-17,7).
Avhämtning: -8,5 (-24,4).
Hemleverans: -3,9 (-10,8).
Kanalandel: 4,4 (4,5).
Totalt: 8,7 (5,5).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2021. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i november: 0,0 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).