Försäljning
Inflationen lyfter matbutikernas försäljning – så mycket steg siffrorna i september
Publicerad: 17 oktober 2022, 04:47
Dagligvaruhandelns försäljning fortsatte starkt uppåt också i september.
Dagligvaruhandelns omsättning steg kraftigt även i september. Förklaringen var ännu en gång historiskt höga prisökningar. Här alla siffror för fysiska butiker, e-handeln och kanalandelar.
Ämnen i artikeln:
Svensk DagligvaruhandelHUICity GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraIkeaLidlMathemStora CoopTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index för september visar att omsättningen ökade med 8,7 procent jämfört med samma månad 2021 – men samtidigt uppgick prisökningstakten på livsmedel och drycker till hela 16,1 procent enligt Statistiska centralbyrån (SCB).
Prisjusterat backade försäljningen med 7,4 procent.
– Inflationen är rekordhög och matpriserna fortsätter att stiga. Underliggande inflationen på råvaror, drivmedel och el är en drivande faktor till de stigande livsmedelspriserna. Dessutom påverkar även direkta kostnader i butiksledet. Det blir helt enkelt dyrare att driva butik, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.
LÄS OCKSÅ: Ljusen i mörkret: Här är kedjorna som slår historiska rekord – mitt i krisen
Försäljningen i fysisk butik ökade med 9,6 procent i september jämfört med samma månad i fjol.
– Trots inflationen på livsmedel är försäljningen i dagligvaruhandeln – justerat för prisutvecklingen – i linje med före pandemin.
Online backade med 7,4 procent och kanalandelen sjönk till 4,4 procent.
– E-handelns försäljning ligger med samma beräkning nästan 50 procent högre, säger Karin Brynell.
LÄS OCKSÅ: Granskning: Kampanjbluffen – så lockar matbutikerna kunder med falska klipp
Tredje kvartalet ökade branschens försäljning med 8,2 procent jämfört med juli-september förra året.
Försäljningen i butik steg med 8,9 procent medan e-handelsförsäljningen backade med 9,2 procent.
Axfood presenterar sin delårsrapport nu på torsdag 20 oktober medan Ica Gruppen offentliggör sin veckan efter (27 oktober).
Fysiska butiker: 9,6 (6,6).
E-handel: -7,4 (-19,7).
Avhämtning: -10,6 (-26,8)
Hemleverans: -4,5 (-12,3).
Kanalandel: 4,4 (4,6).
Totalt: 8,7 (5,0).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande månad 2021. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Kanalandel är e-handelns andel av all försäljning. Bedömd kalendereffekt i september: 1,2 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).