Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Ikeas kundklubb en av världens största – har nått 150 miljoner medlemmar

Publicerad: 5 oktober 2020, 10:58

Foto: Shutterstock

Ikeas kundklubb Ikea Family har nått 150 miljoner medlemmar. Kundklubben är därmed en av världens största. ”Siffran är svår att greppa”, säger Tolga Öncü, global försäljningschef för Ikea.


Ämnen i artikeln:

HeminredningIkeaKundklubbkundrelation

Läs mer: Ikea hängde med till stranden: ”Ständigt ute efter nya sätt att möta kunden”

I Augusti 2020 nådde Ikea Family 150 miljoner medlemmar, över 30 olika länder.

Varje timme går 1 800 medlemmar med i klubben, som nu är en av världens största kundklubbar.

Klubben grundades 1984. Men har rötter ändå tillbaka till 1952, när Ingvar Kamprad grundade Ikeas första kundklubb Silverklubben.

Under 2019 gick 17 miljoner nya medlemmar med i klubben, vilket är lika mycket som den kombinerade populationen av New York och Madrid.

Läs mer: Ikea vill öppna fler second hand-butiker: ”Hitta en modell som vi kan skala upp”

– Att nå 150 miljoner medlemmar är häpnadsväckande. Siffran är svår att greppa, men om alla Ikea Family-medlemmar skulle stå i kö, i icke covid-19-tider, skulle det motsvara två varv runt planeten. Med 150 miljoner medlemmar finns det en enorm tillväxtpotential och ändlöst med möjligheter att skapa en bättre liv varje dag för de många personerna, säger Tolga Öncü, global försäljningschef på Ikea i ett pressmeddelande.

Genom klubben får medlemmarna fördelar som exempelvis en varm dryck vid varje besök.

Målet med kundklubben är att hjälpa medlemmarna att skapa deras drömhem. Men Ikea säger även att medlemmarna hjälper dem att lära sig och att skräddarsy erbjudande och rikta sina expertkunskaper på rätt områden.

Medlemmarna besökare Ikea oftare än andra kunder och spenderar även mer pengar. Under 2019 stod medlemmarna i kundklubben för 50 procent av företagets intäkter.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev