Försäljning
Ikeas kändisdesigner skapar attraktiv andrahandsmarknad
Publicerad: 1 november 2019, 12:34
Foto: Pressbild/Ikea
Heminredningsjätten Ikea skapar hysteri när designern Virgil Abloh nu släpper sin kollektion i sex av de svenska varuhusen.
När Ikea i Kungens Kurva slog upp portarna på fredagsmorgonen hade vissa av de hugade designköparna redan köat i 38 timmar för att få fatt i prylar.
Redan nu, på fredag eftermiddag, finns produkter från kollektionen upplagda i Facebookgrupper till ett klart högre pris än vad varuhusen säljer dem för.
Virgil Abloh är kreativ direktör för Louis Vuittons herrmode och har grundat steetwearmärket Off-White.
Samarbetet är det andra mellan modeskaparen och Ikea. I våras släpptes en matta som var signerad Virgil Abloh. Den här gången finns 15 objekt i kollektionen, allt från verktygslåda till påslakan och väggklockor. Ikeas vilja är att kollektionen, som heter Markerad, ska göra ett statement i människors första hem.
Läs mer: Svenska varumärken bland världens mest värdefulla - Ikea avancerar
Marie Hillblom