lördag23 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Ica-butikernas säljbakslag – lyckades inte slå branschens index förra året

Publicerad: 6 februari 2020, 06:36

Foto: Johan Marklund

Ica-butikerna växte procentuellt lika mycket som branschen förra året. ”Framför allt Maxi-butikerna som sticker ut”, säger vd Per Strömberg till Market.

Ämnen i artikeln:

Ica GruppenDagligvarorEkonomi

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se

SB

Susan Berzelius

redaktionen@market.se


Market berättade i början av januari att Ica-butikernas försäljning steg med 3,1 procent totalt och med 3,0 procent i jämförbara butiker 2019.

Branschen växte med 3,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index.

– 2019 var ett riktigt bra år för Ica-butikerna där de växte i paritet med marknaden, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg till Market.

– Det är framför allt Maxi-butikerna som sticker ut med riktigt fina försäljningstal där inte minst onlineerbjudandet bidrar till den positiva utvecklingen. De mindre butiksformaten har tuffa jämförelsetal att möta från 2018 och den fina sommaren som var då, fortsätter han.

Däremot växte Ica-butikerna betydligt mer online än index: 32,7 procent jämfört med 22 procent för branschen.

– Våra prioriteringar inom e-handel, måltidslösningar, prisvärde, personalisering samt hälsa & hållbarhet, ligger väl i linje med vad kunderna prioriterar, kommenterar Per Strömberg i bokslutet.

Ica Gruppens nettoomsättning steg med 3,4 procent till 119,3 miljarder kronor.

Resultatmässigt lyfter Per Strömberg fram Ica Sverige vars lönsamhet ”har återställts”, när han pratar med Market.

Rörelseresultatet ökade till 5,3 miljarder kronor.

Ica Gruppen i siffror

Nettoomsättning: 119 295 (115 354)
Rörelseresultat: 5 356 (4 651)
Nettoresultat: 3 450 (3 647)

Fotnot: Beloppen är i miljoner kronor
Källa: Ica Gruppen

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev