Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

HUI:s stekheta säljsiffror – här är branscherna som växer mest i år

Publicerad: 11 juni 2021, 06:00

Foto: Andreas Dyrberg Skog

Detaljhandeln kan se fram emot betydligt bättre siffror i år. Nu skriver HUI upp prognosen. ”Många branscher går urstarkt”, säger analytikern Ola Nevander.


Ämnen i artikeln:

HUI Research

HUI spådde i sin konjunkturrapport från mars att hela detaljhandeln skulle växa med måttliga 2,5 procent i löpande priser i år.

Men nu skrivs prognosen upp till tre procent.

– Vaccinationer och återöppnade ekonomier skapar en ny tillförsikt, höjer investeringsviljan och möjliggör efterlängtad konsumtion, säger Ola Nevander till Market.

Sällanköpshandeln väntas växa med 3,5 procent och en motor i den höjda prognosen är modehandeln.

Försäljningen bedöms öka med åtta procent – från låga nivåer.

– Vaccinationerna underlättar inte bara återgången till fysiska butiker utan möjliggör arbete på kontor, umgänge med vänner och restaurangbesök. Alla dessa sociala aktiviteter ökar behovet av att klä upp sig och det är välkommet för modehandeln.

Sport- och fritidshandeln blir enligt HUI en annan vinnare 2021 med en omsättningstillväxt på sex procent i löpande priser.

Det finns emellertid upp- och nedsidor för branschen.

– När fler vågar sig tillbaka till gymmet minskar behovet av utrustning till hemmagymmet medan behovet av trendriktiga gymkläder antagligen ökar. Även om semester i naturen eller på golfbanan sannolikt lockar många även i år väntas fler våga sig utanför landets gränser. Det kan till viss del minska konsumtionsutrymmet för dyrare sportutrustning, resonerar Ola Nevander.

Hemarbete och bostadsmarknad fortsätter att gynna möbelhandeln och HUI spår att försäljningsframgången fortsätter för möbler och heminredning.

Prognosen är en tillväxt på fyra procent i löpande priser.

– Möbelförsäljningen korrelerar starkt med prisuppgången på bostäder. Detta bäddar för stark försäljning även kommande månader. Men i takt med att fler vaccineras väntas svenskarna återgå till att söka sig utanför hemmets väggar för att exempelvis besöka restauranger och för att resa. Det är därför troligt att försäljningstillväxten successivt mattas av.

Bygghandeln hade en hög tillväxttakt januari-april och HUI skriver därför upp prognosen till fyra procent.

Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker, HUI.

Många svenskar planerar för hemester också 2021 och det väntas påverka branschen positivt.

– Fortsatta högtrycket på bostadsmarknaden kan slå väl ut för bygghandeln. Det är vanligt att byggprojekt genomförs i samband med flytt och det kan även detta komma att gynna bygghandeln, säger Ola Nevander.

Hemelektronik är ytterligare en del av sällanköpshandeln som har inlett året imponerande och HUI:s bedömning är att försäljningstillväxten når tre procent i löpande priser.

Men det blir ett skifte i vad som säljer bra – från hemmakontorsutrustning till mobiltelefoner och kameror.

– Det illustrerar att vi rör oss mer utanför hemmet.

Även stora tv-apparater har sett en markant säljökning inför fotbolls-EM som inleds i dag, fredag, och sommar-OS.

– Svenskarna ser ut att ladda för de stora mästerskapen hemma i tv-soffan, säger Ola Nevander.

Prognosen för dagligvaruhandeln skrivs ned från 2,5 procent i mars till två procent nu i juni.

Så spår HUI för 2021 – bransch för bransch (tillväxt i procent)

All detaljhandel: 3%
Sällanköp: 3,5%
Byggvaruhandel: 3% Hemelektronik: 3%
Kläder och skor: 8%
Möbler och heminredning: 4%
Sport- och fritid: 6
Dagligvaror: 2%

Fotnot: Siffrorna är i procent och löpande priser.
Källa: Detaljhandelns konjunkturrapport juni 2021 (HUI)

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HUI Research

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev