Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

HUI: Handlarnas förmåga att anpassa sig avgör hur bra årets julhandel blir

Publicerad: 10 november 2020, 06:18

Foto: Shutterstock

Aldrig har julhandeln varit så oviss. Det slår HUI fast. I julprognosen målar de upp tre tänkbara scenarier. ”Stämmer allt har vi ett nytt julhandelsrekord i sikte”, säger vd Jonas Arnberg. Det kan lika gärna bli det motsatta.


Ämnen i artikeln:

JulhandelHUI

Julhandeln 2020 får kraftigt förändrades förutsättningar.

I stora delar av Sverige uppmanas befolkningen att undvika butiksbesök. Samtidigt har detaljhandeln fått en extra injektion under pandemin genom att mindre pengar spenderas på resor, restauranger och kultur.

I sin prognos konstaterar HUI att smittläge och restriktioner, men också hur väl handeln lyckats anpassa sig till den nya situationen, kommer bli avgörande för hur bra julhandeln blir.

– Vi kommer att se en helt ny typ av julhandel på många sätt. Handlarna konkurrerar inte längre bara med produkter och priser, utan även med säkra butiksbesök och smidiga leveranslösningar. Vi kommer alldeles säkert fortsätta se nya innovationer och lösningar som underlättar handeln även i jul, säger Jonas Arnberg.

I prognosen lyfter HUI fram tre olika tänkbara scenarier för julhandeln.

■ Handeln kan hålla öppet och kunderna upplever att det är säkert att vistas i butik. Skulle det inträffa spår HUI en tillväxt på fem procent för detaljhandeln där dagligvaruhandeln växer med sju procent och sällanköpsvaruhandeln med fyra procent.
■ Svenskarna avstår från viss konsumtion på grund av smittspridning och restriktioner, dels kopplat till butiker och dels kopplat till att färre får träffas för att umgås under jul och nyår. Här spår HUI en tillväxt på en procent för detaljhandeln där dagligvaruhandeln växer med fem procent och sällanköpsvaruhandeln backar med två procent.
■ Hög smittspridning och tuffa restriktioner påverkar butiker där flera håller stängt och andra tvingas anpassa sig till låga maxantal vad gäller kunder. Följden blir att e-handeln når sitt kapacitetstak. Här spår HUI att detaljhandeln tappar tolv procent i försäljning jämfört med förra året. Dagligvaruhandeln växer med tre procent medan sällanköpsvaruhandeln backar med 22 procent.

HUI:s huvudspår är scenario nummer två vilket innebär att detaljhandeln i stort växer med en procent. Utifrån det skulle decemberförsäljningen landa på 81,7 miljarder kronor.

– Precis som resten av året kommer julen 2020 präglas av hemmatrenden. Vi kommer sannolikt julpynta mer, baka fler lussebullar och laga våra egen julmat när vi inte vill besöka restauranger. Det skapar goda förutsättningar för en stark tillväxt i dagligvaruhandeln och andra hemrelaterade branscher som hemelektronik, möbler och heminredning”, säger Jonas Arnberg.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

JulhandelHUI

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News