Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Högtryck för svenska e-handlare i oktober: ”Väldigt starka siffror”

Publicerad: 22 november 2021, 06:53

I oktober ökade e-handeln igen efter en viss avmattning i september. Det visar Svensk Handels e-handelsindikator.


Ämnen i artikeln:

E-handelSvensk Handel

E-handeln i Sverige växte med sju procent i oktober jämfört med samma månad förra året. 

Motsvarande siffra för den totala e-handeln, där även köp från utländska e-handlare ingår, var 12 procent. 

Det visar Svensk Handels e-handelsindikator för oktober.

– Förra månaden såg vi en dämpad e-handelstillväxt när många vände tillbaka till arbetsplatser och fysisk butikshandel. I oktober växer dock e-handeln igen med tydliga sju procent jämfört med förra året. Det är väldigt starka siffror, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

LÄS MER: Svenska e-handlare tappade försäljning i september när kunderna återvände till butikerna

Till och med oktober i år växte den inhemska försäljningen av kläder och skor på nätet med 23 procent jämfört med samma period förra året. 

Hemelektronik växte med 22 procent, möbler och heminredning med 20 procent. 

För e-handel av livsmedel, exklusive alkohol och tobak, är ökningen elva procent till och med oktober.

Hittills i år, från januari till oktober, ligger e-handelstillväxten på 16 procent jämfört med samma period förra året, enligt mätningen.

”En viktig förklaring är den betydligt högre omsättningen under första kvartalet i år jämfört med 2020”, konstaterar Svensk Handel.

 Även under april–oktober i år har den totala e-handelsomsättningen varit högre än under 2020.

– Det var nog få som trodde på så höga tillväxttal för e-handeln i år efter rekordtillväxten under 2020. Det är dock inte så många fler i befolkningen som handlar på nätet, förklaringen till den fortsatta tillväxten är snarare fler köp och högre genomsnittliga köpbelopp bland dem som redan handlar på nätet, säger Johan Davidson.

Vad gäller den ökade e-handeln från utlandet under oktober var det främst kläder och skor som bidrog till tillväxten. Räknat för alla varukategorier har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor från utländska e-handlare de senaste tolv månaderna.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelSvensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev