Försäljning
H&M såg en försäljningsökning i det första kvartalet
Publicerad: 15 mars 2023, 07:47
Foto: Cornelia Jönsson
Under onsdagsmorgon kom försäljningssiffror för H&M:s första kvartal, där modejätten redovisar en tydlig ökning.
LÄS OCKSÅ: Därför kan hyvlingen bli en katastrof för H&M: ”Kan bli miljontals Tiktok-inlägg – på en halv dag”
H&M:s första kvartal sträcker sig från 1 december 2022 till 28 februari 2023 eftersom bolaget har ett brutet räkenskapsår.
Under denna period uppgick försäljningen till 54 872 miljoner kronor, vilket är en ökning på tolv procent jämfört med motsvarande period föregående räkenskapsår.
I lokala valutor ökade försäljningen med tre procent, vilket var något lägre än förväntat. Enligt siffror från Infront som Dagens industri tagit del av var den förväntade ökningen 4,5 procent.
Bortsett från Ryssland, Belarus och Ukraina, vars försäljningsverksamheter kraftigt har påverkats av Ukrainakriget, var ökningen 16 procent i kronor och sju procent i lokala valutor.
LÄS OCKSÅ: Experterna djupdyker i H&M:s problem – därför fortsätter jätten att tappa