Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Hemtex lyft online – försäljningen steg med över 45 procent

Publicerad: 5 november 2020, 07:02

Foto: Daniel Norman

Hemtex jämförbara försäljning steg med 9,2 procent under det tredje kvartalet. Online såg kedjan ett lyft på 45,8 procent.


Ämnen i artikeln:

HeminredningEkonomiHemtex

Hemtex tappade omsättning under det tredje kvartalet. Det visar delårsrapporten från den norska ägaren Kid.

I svenska kronor omsatte kedjan 251,3 miljoner kronor, ett tapp på 3,7 procent (mätt i lokala valutor var tappet 9,7 procent).

Den huvudsakliga förklaringen till tappet är att tre butiker har stängt samt en minskad försäljning av Hemtex24H, som bland annat finns hos Ica och Kesko.

Kedjans jämförbara försäljning steg med 9,2 procent, online inkluderat. E-handelsförsäljningen steg med 45,8 procent.

Hemtex redovisar ett EDBITDA-resultat på 64,5 miljoner norska kronor för kvartalet, vilket är en förbättring med 23 miljoner norska kronor från samma period i fjol.

Under kvartalet har Hemtex öppnat en ny butik, stängt tre samt byggt om två.

Kedjan har i dag 118 butiker, jämfört med 124 i slutet av det tredje kvartalet 2019.

Dnaiel Norman

Ämnen i artikeln:

HeminredningEkonomiHemtex

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News