Försäljning
Hemköps handlare och Willys lyfte Axfood – men gränsbutikerna ett sänke
Publicerad: 22 april 2020, 05:22
Axfood slog branschens försäljningsindex första kvartalet. Hemköps franchisebutiker hade den klart högsta tillväxten. Däremot utvecklades egenägda butiker mycket svagt.
Axfoods delårsrapport över årets första kvartal visar att butiksförsäljningen lyfte med 11,7 procent jämfört med samma period 2019.
Branschens index uppgick till 9,1 enligt Svensk Dagligvaruhandel och HUI.
Hushållens bunkring av dagligvaror första delen av mars är en betydande förklaring till Axfoods höga nivå.
– Den initiala bunkringen av dagligvaror har mattats av men efterfrågan är fortsatt hög, särskilt i storstäderna och bostadsnära områden, då fler väljer att äta hemma i stället för på kafé och restaurang som en konsekvens av covid-19, säger Klas Balkow i en kommentar.
Så här gick det för Axfoods butiksformat:
■ Willys: 12,9 procent (totalt), 11,0 procent (jämförbara)
■ Hemköp: 9,2 procent (totalt), 5,9 procent (jämförbara)
■ Hemköp egenägda: 1,5 procent (totalt), 4,7 procent (jämförbara)
■ Hemköp franchise: 15,8 procent (totalt), 6,8 procent (jämförbara)
■ Total butiksomsättning: 11,7 procent (totalt), 9,3 procent (jämförbara)
Läs mer: Starka siffror från Axfood – växte 5,5 procent 2019
Market har tidigare rapporterat att gränshandeln mer eller mindre har raderats ut sedan norska myndigheter stängt gränsen mot Sverige.
Gränshandelskedjan Eurocash ingår i Willys siffror.
– Omsättningen har i praktiken upphört efter att gränshandeln stannat av efter Norges införande av inreserestriktioner till Sverige.
Även andra delar av Axfood har det tufft på grund av coronapandemin.
– Verksamheter med exponering mot kafé- och restaurangmarknaden upplever en mycket utmanande situation vilket drabbar Urban Deli och Axfood Snabbgross, säger Klas Balkow.
Rörelseresultatet uppgick under kvartalet till 544 miljoner kronor (485) vilket är en ökning med 12,0 procent.
Rörelsemarginalen landade på 4,2 procent (4,1) för samma period.