Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Här är matbutikernas dopade försäljning – så mycket påverkar inflationen siffrorna

Publicerad: 17 augusti 2022, 04:57

Dagligvaruhandelns omsättning steg extraordinärt mycket också i juli på grund av den höga inflationen.

Montage: Andreas Dyrberg Skog

Dagligvaruhandelns omsättning fortsatte uppåt även i juli. Borträknat den höga inflationen sjönk dock försäljningen kraftigt. E-handelns andel låg på lägre nivå än innan pandemin bröt ut.


Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelHUI

Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s dagligvaruindex visar att försäljningen ökade med 6,7 procent i juli i år jämfört med samma månad 2021 – och förklaringen är historiskt höga prisökningar på livsmedel och alkoholhaltiga drycker på 13,5 procent enligt SCB:s statistik.

Prisjusterat bedöms försäljningen i dagligvaruhandeln ha sjunkit med  6,8 procent.

– Inflationen är en drivande faktor men det faktum att vi jämför oss med ett pandemiår då restaurangförsäljningen var betydligt lägre spelar också in, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Försäljningen i fysiska butiker uppgick enligt indexet till 7,6 procent medan online i sin tur minskade med 18 procent jämfört med 2021.

Hemleverans sjönk med 10,8 procent och upphämtning i butik med hela 25 procent och i juli var digitala försäljningen nere i 2,7 procent.

– E-handelns andel backar vanligen under sommaren men det ärförsta gången sedan före pandemin som den är under tre procent, 

Kalendereffekten för juli beräknas till -0,7 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,3 procent i juli.

– Justerat för prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen till -6,2 procent, konstaterar Karin Brynell.

Dagligvaruindex för augusti publiceras 20 september.

Dagligvaruhandeln i juli

Fysiska butiker: 7,6 (5,7).
E-handel: -18,0 (-22,7).
Avhämtning: -25,0 (-30,2)
Hemleverans: -10,8 (-14,5).
Kanalandel: 2,7 (4,7).
Totalt: 6,7 (3,9).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2021. Ackumulerade utvecklingen inom parentes. Bedömd kalendereffekt i juli: -0,7 procent.
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel och HUI).

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelHUI

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev