Försäljning
Här är Black Week-raketerna: ”Svenskarna har fått upp ögonen för andra segment”
Publicerad: 25 november 2022, 12:10
Även om Black Friday-klassiker som tv-apparater, mobiltelefoner och hörlurar går bra finns det inslag av nya köpbeteenden. Det visar siffror från Prisjakt. ”Vi har en rad olika trender som påverkat köpbeteendet”, säger PR-chefen Carl Lindholm.
Airpods, Ipad och Playstation 5 är några av de populäraste produkterna hos Prisjakt i dag fredag.
Men Prisjakts sammanställning av kategorier med extra högt köpintresse som trendat under hela veckan hittills jämfört med samma period i fjol bjuder på en del nyheter.
Batterier, ugnar, elverk och resväskor ligger i topp med en extra hög procentuell utveckling.
– Vi ser att Black Friday-klassikerna som tv-apparater, mobiltelefoner och hörlurar fortsatt är populära. Men i år är det också intressant att se att svenskarna fått upp ögonen för andra segment, säger Carl Lindholm och fortsätter:
– Vi har en rad olika trender och omvärldsfaktorer som påverkat köpbeteendet på årets rea. Årets Black Friday-raketer har bland annat med energieffektivisering att göra, men också med det snöiga vädret, att fler reser utomlands jämfört med förra året och ett ökat intresse för prepping.
En kategori som han tror blir en av årets stora vinnare är airfryern.
– Den checkar i många boxar i och med att den är energieffektiv och att du kan laga snabbt och nyttigt utan olja. Det är helt klart årets riktiga julklapp vad vi kan se hittills.
15 Black Week-raketer
Kategorier med extra högt köpintresse (antal klick från Prisjakt till butik) måndag-torsdag jämfört med samma period i fjol.
Batterier: 917%
Ugnar: 634%
Elverk: 446%
Resväskor: 305%
Snöverktyg: 297%
Skotorkar: 268%
Snöslungor: 239%
Muggar & koppar: 221%
Kökstillbehör: 220%
Handskar och vantar: 184%
Snöleksaker: 151%
Väckarklockor: 139%
Radio: 122%
Airfryers: 54%
Sexleksaker: 54%
Källa: Prisjakt