måndag5 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Handelns nya säljindex visar hur första kvartalet gick – här är vinnarna och förlorarna

Publicerad: 30 juni 2021, 11:53

Ett nytt index ska ge en bättre bild av detaljhandelns utveckling.

Handelsrådet och HUI lanserade i dag ett nytt mått för att mäta utvecklingen i detaljhandeln. Tanken är att ge en mer specifik bild för varje bransch jämfört med SCB:s detaljhandelsindex. Här är siffrorna för första kvartalet.

Ämnen i artikeln:

HUI

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Syftet med det nya måttet som kallas Detaljhandelns försäljning (Handelsfakta) är att ta bättre hänsyn till e-handelns utveckling. 

Därför redovisas e-handelsaktörer i sina respektive branscher i stället för att klassificeras i den separata kategorin ”distanshandel” vilket är fallet i SCB:s detaljhandelsindex. 

– Det ger en bättre bild som visar hur respektive bransch utvecklas, säger HUI:s vd Jonas Arnberg.

Den nya statistiken utgörs av samma data som SCB använder men fördelas alltså på ett nytt sätt. 

Mätningarna sker på månadsbasis och publiceras en gång i kvartalet med definitiva månatliga utfall på Handelsrådets statistiksida Handelsfakta

Hela 18 handelsbranscher redovisas i mätningarna (se längre ned). 

Siffrorna för det första kvartalet i det nya indexet visar att den totala detaljhandeln växte med 5,6 procent i löpande priser jämfört med motsvarande period föregående år.

Livsmedelshandeln växte med 4,4 procent medan sällanköpshandeln ökade med 6,7 procent.

– Bunkringsboomen i början av förra våren ger svagare tillväxt för livsmedel nu men fortsatt kraftig tillväxt på nätet, säger Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker på HUI.

Brancherna med högst tillväxt under kvartalet var zoohandel (44 procent), leksakshandel (20 procent) och heminredningshandel (19 procent).

– Zoohandelns starka utveckling förklaras av att det har varit populärt att skaffa husdjur och tillbehör under pandemin, säger Ola Nevander.

Sämst var utvecklingen för optikhandel (-6 procent) smyckeshandel (-6 procent) och apotekshandel (-4 procent).

– Pandemins första månader i fjol var en stark tid för apoteken med stora bunkringar vilket medförde en negativ utveckling under mars och Q1 totalt, säger Ola Nevander som menar att detaljhandelsläget är relativt ljust:

– Branscher som gått starkt under pandemin går ännu bra, medan de som gått dåligt återhämtar sig.

Branscherna som ingår i Detaljhandelns försäljning

Livsmedel
Bygg-, järn och färg
Hemelektronik
Handel med brett sortiment
Apotek
Kläder
Skor
Möbler
Heminredning
Sport och fritid
Böcker/medier
Florister och trädgård
Optik
Kosmetik och skönhet
Leksaker
Guld och smycken
Zoo
Ur

LÄS MER: Nytt index visar sporthandelns utveckling – så gick första kvartalet 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev