Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

H&M tappade försäljning och redovisar rörelseförlust – men e-handeln växte

Publicerad: 31 mars 2021, 06:25

H&M-gruppen tappade försäljning under första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Pandemin fortsätter att påverka företaget och gruppen hade ett tapp på 21 procent under perioden.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiH&M

Läs mer: Chefsekonomen om H&M-konflikten i Kina: Blottar känsliga avvägningar

H&M-gruppen hade en nettoomsättning på 40 060 miljoner kronor under första kvartalet på det brutna räkenskapsåret som sträcker sig från 1 december 2020 till 28 februari 2021. Motsvarande siffra föregående år var 54 948 miljoner kronor. I lokala valutor backade försäljningen med 21 procent.

Bruttovinsten landade på 19 057 miljoner kronor, vilket motsvarar en bruttomarginal på 47,6 procent. Samma period föregående år låg bruttovinsten på 28 034 miljoner kronor.

Rörelseresultatet blev ett minus på 1,128 miljoner kronor vilket kan jämföras med  en rörelsevinst på 2,690 miljoner samma kvartal i fjol.

I lokala valutor ökade försäljningen med 55 procent under perioden 1 till 28 mars, jämfört med samma period föregående år.

Som mest var 1 800 av gruppens butiker stängda under perioden, vilket motsvarar omkring 36 procent av det totala butiksnätet. E-handeln hade en fortsatt stark utveckling och försäljningen online ökade med 57 procent i lokala valutor under första kvartalet.

– Nu är det ett år sedan pandemin slog till med full kraft. Jag är djupt imponerad och stolt över alla kollegors fantastiska engagemang och kundfokus under en mycket utmanande tid. Även om mycket fortfarande handlar om att hantera de negativa effekterna av återkommande butiksstängningar, är det tydligt att kunderna uppskattar vårt erbjudande. När marknader har tillåtits öppna har butiksförsäljningen tagit fart samtidigt som onlineförsäljningen fortsatt att utvecklats mycket bra, säger vd Helena Helmersson i en kommentar.

Det bokförda värdet av varulagret uppgick till 36 978 miljoner kronor, jämfört med 37 201 miljoner samma period föregående år. Valutajusterat ökade varulagret dock med strax under tio procent.

H&M-gruppen öppnade 15 butiker under första kvartalet och stängde 84, vilket ger en nettominskning på 69 butiker.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiH&M

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News