Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

H&M:s återhämtning fortsätter: ”Tillbaka på samma nivå som i fjärde kvartalet 2019”

Publicerad: 15 december 2021, 07:27

H&M-gruppen ökade försäljningen under det fjärde kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår.

Foto: Daniel Norman

H&M-gruppen ökade försäljningen med elva procent under sista kvartalet på räkenskapsåret. ”Vår starka återhämtning fortsätter”, slår bolaget fast i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

H&MArketAfoundMonkiWeekday

H&M-gruppens omsatte 56 813 miljoner kronor under det fjärde kvartalet på det brutna räkenskapsåret, september–november. 

Mätt i lokala valutor var tillväxten elva procent, omräknat i svenska kronor var den åtta procent. 

”H&M-gruppens starka återhämtning fortsätter. Kunderna visar att de uppskattar kollektionerna och möjligheten att handla var, när och hur de önskar. Trots fortsatta restriktioner och negativa konsekvenser av pandemin var H&M-gruppens försäljning i lokala valutor tillbaka på samma nivå som i fjärde kvartalet 2019”, skriver H&M-gruppen i ett pressmeddelande. 

I början av kvartalet var drygt 100 butiker tillfälligt stängda som en konsekvens av pandemin, framför allt i Sydostasien. 30 november var cirka 115 butiker tillfälligt stängda. 

Hela räkenskapsåret 2020/2021 omsatte H&M-gruppen 198 967 miljoner kronor. I lokala valutor ökade omsättningen med tolv procent, mätt i svenska kronor var tillväxten sex procent. 

Siffrorna är preliminära. 28 januari presenterar H&M-gruppen sin bokslutskommuniké. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

H&MArketAfoundMonkiWeekday

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev