Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

H&M-konkurrentens styrkebesked – går bättre än innan pandemin

Publicerad: 9 juni 2021, 06:18

Foto: Daniel Norman

Zaras ägare Inditex ökade försäljningen med 50 procent under första kvartalet på koncernen brutna räkenskapsår. Omsättningen var emellertid 11,5 procent lägre än motsvarande period 2019. Men från maj och framåt ser koncernen en tillväxt jämfört med för två år sedan.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiInditex

H&M-konkurrenten Inditex har kedjor som Zara, Massimo Ditt och Pull & Bear i sitt stall.

Under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, februari-maj, omsatte koncernen 4 942 miljoner euro. Det innebar en tillväxt på 50 procent.

– Vår transformation mot en helt integrerad, digital och hållbar affärsmodell fortsätter att bära frukt  i kombination med det engagemang som alla som arbetar inom Inditex visar, säger Pablo Isla i en kommentar.

Kvartalet har inte varit utan utmaningar. Antalet försäljningstimmar i koncernens butiker har varit 24 procent färre än normal på grund av restriktioner som en följd av coronapandmein.

I slutet av kvartalet var 16 procent av Inditex butiker fortfarande tillfälligt stängda.

Tilläggas ska att det var under första kvartalet 2020 som coronapandemin bröt ut och försäljningen av mode sjönk kraftigt.  Koncernen möter lägre jämförelsetag. Jämfört med samma period  2019 är omsättningen 11,5 procent lägre.

Inditex redovisar ett rörelseresultat på 569 miljoner euro, vilket ska jämföras med en förlust på 508 miljoner första kvartalet 2020.

Återhämtningen fortsätter för Inditex efter kvartalets slut. Försäljningen ökade 102 procent 1 maj-6 juni, om man jämför med samma period i fjol. I jämförelse med siffrorna för 2019 var tillväxten fem procent. Antalet försäljningstimmar var tio procent färre än normalt.

H&M släpper försäljningssiffror för sitt senaste kvartal, mars-maj, på tisdag nästa vecka.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiInditex

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev