Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

H&M-konkurrentens försäljningsras – tappade över 30 procent

Publicerad: 16 september 2020, 07:17

Foto: Shutterstock

Coronapandemin har slagit hårt mot modejätten Inditex verksamhet. Under senaste kvartalet sjönk försäljningen med 31 procent. I maj var 87 procent av butikerna stängda.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiZaraInditex

H&M-konkurrrenten Inditex, med kedjor som Zara, Massimo Dutti och Pull and Bear, omsatte 4,7 miljarder euro under det andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret, maj–juli.

Ett tapp på 31 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Under första kvartalet sjönk försäljningen med 44 procent. Halvvägs in i räkenskapsåret låg tappet på 37 procent.

Under maj var 87 procent av Inditex butiker tillfälligt stängda som en följd av coronapandemin, i dag är det nere på 98 procent.

Online har koncernen sett en kraftig tillväxt på under första halvåret, plus 74 procent.

– Jag är särskilt nöjd med online försäljning, vilket visar att hur viktig vår nya strategi med att integrera de fysiska butikerna med online är, säger styrelseordförande Pablo Isla i en kommentar.

Medan verksamheten gick med förlust under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret redovisar koncernen en vinst för det andra med 214 miljarder euro. Tilläggas ska att det bara är en fjärdedel av den vinst som Inditex levererade för motsvarande period 2019.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiZaraInditex

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev