Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

H&M-gruppen efter det tuffa året: Covid-19 fortsätter att påverka oss mycket negativt

Publicerad: 29 januari 2021, 07:26

Foto: Lasse Fredriksson

Pandemin påverkade H&M-gruppen kraftigt under det senaste räkenskapsåret. Omsättningen sjönk med 18 procent och rörelseresultatet försämrades. Koncernen flaggar nu för att situationen i samhället även kommer att slå mot resultatet för det första kvartalet.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiH&M

H&M-gruppen omsatte 187 031 miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret, som tog slut 30 november.

Mätt i lokala valutor minskade nettoomsättningen med 18 procent.

Under det fjärde kvartlaet sjönk omsättningen med tio procent till 52 549 miljoner kronor.

Koncernens verksamhet har påverkats kraftig av coronapandemin, framför allt den fysiska som en följd av restriktioner från myndigheterna på olika marknader. Som mest var 80 procent av butikerna tillfälligt stängda under räkenskapsåret, skriver H&M-gruppens i sitt bokslut.

Samtidigt har H&M-gruppen sett en tillväxt online. Försäljningen ökade 50 procent, mätt i lokala valutor, under det fjärde kvartalet.

För helåret var tillväxten 38 procent och e-handeln stod för 28 procent av koncernens total försäljning.

För fjärde kvartalet redovisar H&M-gruppen ett rörelseresultat, exklusive IFRS 16, på 3 554 miljoner kronor (3 897 miljoner kronor). För helåret blev resultatet 1 788 miljoner kronor (17 346 miljoner kronor).

– Med en stark, lönsam onlinetillväxt och bra kostnadskontroll lyckades vi avsluta året med vinst och en stark finansiell ställning. Snabba och kraftfulla åtgärder i kombination med ett attraktivt kunderbjudande ledde till en bättre återhämtning än väntat fram till att den andra vågen av pandemin slog till. Våra åtgärder fortsätter för att hantera de negativa effekterna av pågående restriktioner och nedstängningar. Även om läget i skrivande stund är mycket utmanande, står H&M-gruppen stark, säger vd Helena Helmersson i en kommentar.

Koncernen har fått en tuff start på det nya räkenskapsåret. Perioden 1 december–27 januari sjönk försäljningen med 23 procent. Som mest har 1 800 butiker tvingats hållas stängda under perioden på grund av restriktioner från myndigheterna.

H&M-gruppen konstaterar i bokslutet att situationen kommer att påverka resultatet för det första kvartalet mycket negativt. Däremot ser man god möjligheter för återhämtning senare under året.

– Vi fortsätter satsningarna på digital tillväxt, integrering av kanalerna och optimering av butiksportföljen. Snabbhet och flexibilitet kommer att bli ännu viktigare framöver, framför allt i varuförsörjningskedjan, för att säkerställa det bästa kunderbjudandet och öka tillgängligheten i alla kanaler, säger Helena Helmersson.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiH&M

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News