Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 15 juni 2022, 06:17
Foto: Daniel Norman
H&M fortsätter starkt under andra kvartalet. Försäljningen ökade med tolv procent, i lokala valutor, under perioden mars till maj 2022.
Ämnen i artikeln:
H&MH&M:s försäljning ökade med tolv procent, mätt i lokala valutor, under det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2021/2022. Mätt i svenska kronor ökade omsättningen med 17 procent och uppgick därmed till 54 504 miljoner kronor.
Under första kvartalet ökade omsättningen med 18 procent i lokala valutor. Bolaget meddelade då att nettoomsättningen ökade med sex procent i lokala valutor under perioden 1-28 mars. Men försäljningen påverkades av att modejätten pausat all verksamhet i Ryssland, Belarus och Ukraina.
– Förutom effekterna kopplade till den pausade försäljningen i Ryssland, Belarus och Ukraina så ligger koncernens övriga planer fast. Vi har en god flexibilitet som gör att vi kan agera snabbt utifrån ändrade förutsättningar i vår omvärld, sa Helena Helmersson då.
När försäljningen för perioden 1 mars till 31 maj presenteras ges ingen ytterligare information om hur kriget har påverkat utvecklingen.
Ämnen i artikeln:
H&M