Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Gekås tillbaka med besked – efter den tuffa tiden: ”Det har varit som en berg- och dalbana”

Publicerad: 10 november 2021, 08:25

Gekås vd Patrik Levin.

Foto: Katarina Larsson/Gekås Ullared

Gekås försäljning är tillbaka med besked efter ett mörkt halvår. ”Min förhoppning är att julförsäljningen landar strax under 2019 års nivå”, säger vd:n Patrik Levin.
För Market berättar han om utsikterna framåt – och om satsningen som blivit en stor succé.


Ämnen i artikeln:

Gekås

Årets första sex månader var tuffa för Gekås verksamhet i Ullared. Vd:n Patrik Levin uppger att varuhuset tappat omkring 30 till 40 procent av försäljningen under första halvåret 2021. 

Men för drygt en månad sedan drogs flera av restriktionerna som tyngt handeln bort. Inför slopandet beskrev Patrik Levin beskedet som ett ”ljus i tunneln”. 

Har ni nått fram till ljuset ännu?
– Jag skulle säga att vår verksamhet har mått mycket bättre ända sedan den 15:e juli, då kvadratmeterrestriktionerna slopades. Sedan dess har vi absolut haft en positiv lutning, säger han. 

Försäljningen är nu tillbaka på en hög nivå, säger Patrik Levin. Framförallt om man jämför med i fjol, då varuhusjätten nästan halverade sin omsättning. 

Men även om försäljningen börjar nå tillbaka till forna nivåer tappar Gekås fortfarande sex till åtta procent av kunderna jämfört med 2019.  

– Man får ha full förståelse för att det fortfarande finns en viss pandemirädsla och en ängslan att vistas i stora grupper, säger Patrik Levin. 

Samtidigt har Gekås valt att förlänga det tillfälliga maxtaket på 6000 personer i varuhuset vid en och samma tidpunkt, att jämföra med det tidigare maxtaket på 8500, vilket också påverkar besöksantalet. 

Några andra pandemirelaterade åtgärder som ännu består är plexiglasen vid kassorna och att fler automater utrustas med desinfektionsmedel.   

– Vi kommer även att fortsätta hålla ett öppnare kundvarv. Till exempel har vi tagit bort vissa sektioner så att det blir luftigare. Det blir nog en bestående fråga för oss, i alla fall den kommande tiden. Sedan får vi se hur världen utvecklar sig och försöka följa med.

I spåren av pandemin och samhällets snabba öppning har en rad problem uppstått. Delvis handlar det om fördröjda leveranser. 

– Det känner vi av. Vi har haft förseningar på allt, höll jag nästan på att säga. Men vi har en fantastisk inköpsgrupp som har trollat med knäna och som verkligen lyckats tackla utmaningarna med långa leveranstider, containerbrist och hutlösa fraktpriser.

– Den största utmaningen hittills är att vi inte har lyckats få tag på regnkläder till barn inför hösten. Men annars har vi inte haft några påtagliga brister, säger han. 

Patrik Levin tillträdde som vd för ägarbolaget Gekås Ullared AB i januari i år. Det första arbetsåret i rollen har till liten förvåning präglats av pandemin. 

– Det har varit som en berg- och dalbana som hela tiden drivits av parametrar utom vår kontroll. Men en fantastiskt rolig resa. 

Att styra verksamheten genom en ovanlig och oförutsägbar situation har dock inte varit helt enkelt, säger han, och tillägger att Gekås under alla sina verksamma år tappat i omsättning från ett år till annat endast en gång tidigare. 

Under 2020 sjönk Gekås omsättning med 2 miljarder kronor till sammanlagt 2,5 miljarder – hälften av de 4,5 miljarder bolaget omsatte rekordåret 2019. 

Hur ser prognosen ut inför det kommande bokslutet?
– Det är svårt att säga i exakta tal. Skulle jag summera året hittills skulle jag säga att vi fortfarande tar med oss det tappet vi hade vid första halvåret. Vi har inte tappat någon försäljningsnivå mot varken budget eller jämfört med 2019 vad gäller andra halvåret. Det lutar åt att vi kanske totalt sett tappar mellan 600 och 800 miljoner beroende på hur december och november utvecklar sig. Vilket är ett betydande fall i rätt riktning får vår del, om man säger det så.   

Gekås mottog stöd på sammanlagt 15 miljoner kronor från staten i fjol, samtidigt som man gjorde en vinst på 90 miljoner kronor. Patrik Levin var inte vd under den perioden, men han tycker att företaget agerat på ett föredömligt sätt. 

– Om stöden inte hade funnits hade alternativet varit att fatta hårdare beslut vad gäller till exempel personalkostnader. Ur det perspektivet har det varit mycket tacksamt. Och man har inte haft ett facit på förhand, säger han. 

Vinsten efter finansnetto sjönk från 291 miljoner kronor 2019 till 90 miljoner kronor 2020, en minskning med nästan 70 procent. 

– Om vi fortsätter i samma takt som nu kommer årets vinst att bli större än i fjol, även om det har sett väldigt mörkt ut under första halvåret i år. 

Nu står vi inför november och december, två månader som samlar en stor del av varuhusjättens totala årsförsäljning. Oron för varubrist är inte särskilt stor, men Patrik Levin uppger att det pågår ett ”febrilt arbete” med att säkra upp lagerhållningen. 

– Detta för att kunna se till att allt det som konsumenterna vill handla finns hos oss. Men än så länge, peppar peppar ta i trä, har vi lyckats lösa det. 

Inför i år storsatsar Gekås på julhandeln. Förr i tiden röjdes det undan i varuhuset för att kunna få plats för allt julrelaterat men nu har en ny permanent våning avsatts för ändamålet. Den 2000 kvadratmeter stora våningen kallas för ”Jultorget” och enligt Patrik Levin har den redan hunnit bli en stor succé.  

– Vi öppnade 6 oktober, vilket kan tyckas vara tidigt, men vi har upplevt att det har varit mycket välmottaget bland kunderna. 

Förra året förlorade varuhuset nära 55 procent av julförsäljningen, som ägde rum under en period då Sverige genomlevde en andra pandemivåg med tuffare restriktioner som följd. 

Än så länge ser det inte ut som att några nygamla begräsningar kommer att införas under årets julhandel. 

– Min förhoppning är att julförsäljningen landar strax under 2019 års nivå, säger Patrik Levin. 

 

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Gekås

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev