Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Fyra rekordmånader i rad för Stockholm Quality Outlet: ”Attraherar rätt besökare som handlar för mer”

Publicerad: 18 augusti 2022, 09:16

Stockholm Quality Outlet har haft en fin utveckling i år.

Foto: Pressbild

Stockholm Quality Outlet kan summera ännu en rekordmånad. ”Vi ökar omsättning med fem procent jämfört med juli 2019, som som var det bästa året innan”, säger centrumchefen Thomas Malmberg.


Stockholm Quality Outlet, outletområdet i Barkarby i Järfälla utanför Stockholm, har haft ett framgångsrikt år så här långt. 

Juli var fjärde månaden i rad med försäljningsrekord. 

– Vi ökar omsättning med nio procent jämfört med juli 2021 och fem procent jämfört med juli 2019 som var det bästa året innan 2022, säger Thomas Malmberg i en kommentar. 

Outletområdet ökade både omsättning och besökarantal 2021, det går alltså ännu bättre i år. 

Mätt på rullande tolv månader är tillväxten 24 procent och antalet besökare har ökat med 17 procent. 

– Vi har haft ett starkt år med öppningar av Adidas, Lindt och vår Food hall med sex restauranger och nu senast öppnade det snabbväxande svenska varumärket CDLP. Men även våra siffror för jämförbara hyresgäster är väldigt starka så vi skulle göra ett starkt år även utan de nya butikerna vilket känns mycket stabilt, säger Thomas Malmberg. 

Thomas Malmberg, centrumchef för Stockholm Quality Outlet.

Foto: Pressbild

En förändrad marknadsföring ser han också som en förklaring till framgången. Stockholm Quality Outlet riktar nu sin marknadsföring till mer segmenterade målgrupper geografiskt. 

– Vi attraherar rätt besökare som handlar för mer. Det är något som all handel strävar mot. Vi upplever att intresset för kvalitetsmärken till outletpriser generellt har ökat den senaste tiden och vi bedömer att den kommer fortsätta stiga.

Outletområdet satsar nu för att bli än mer attraktivt. En ny entré mot Enköpingsvägen ska förbättra flödena. Samtidigt renoveras befintliga entréer och det görs en satsning på solceller. 

– Vi vill alltid visa framfötterna och vara en attraktiv destination. Då behöver vi jobba kontinuerligt med utvecklingen av Stockholm Quality Outlet, säger Thomas Malmberg. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev