Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 5 augusti 2020, 10:33
Foto: Shutterstock
Hemelektronikhandeln fortsätter att gå starkt. Det visar branschens egna siffror. Däremot skiftade populariteten bland produkterna. ”Svenskarna köpte mer inriktat på nöje än arbete”, säger bransch-vd Klas Elm.
Ämnen i artikeln:
HemelektronikLäs mer: Hemestrande svenskar köper robotdammsugare: ”Ökat enormt”
Hemelektronikhandeln växte i juli. Enligt färsk statistik från Elektronikbranschen steg försäljningsvärdet med 24 procent, jämfört med samma månad i fjol.
– Under juli ändrades försäljningen. Svenskarna köpte hemelektronik mer inriktat på nöje än arbete, då till exempel tv och spelkonsoler sålde bra. Även försäljningen av mobiltelefoner ökade under månaden med fyra procent, säger organisationens vd Klas Elm i en kommentar.
Försäljningen av olika typer av IT-produkter steg också medan ljud- och fotoutrustning tappade i popularitet.
Utvecklingen i hemelektronikhandeln har varit stark sedan coronakrisen bröt ut i mars.
Ackumulerat årets första sju månader har försäljningsvärdet stigit med nio procent.
Läs mer: Skilda världar för handeln – så gick det i juni: ”Inte hållbart i längden”
Ämnen i artikeln:
Hemelektronik