Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Försäljningtapp och resultatlyft för Nelly: ”Vår största produktgrupp minskade kraftigt”

Publicerad: 4 februari 2021, 07:47

Nelly fortsatte att tappa försäljning även under fjärde kvartalet, men på den nordiska kärnmarknaden var omsättningen i praktiken oförändrad. ”Naturligtvis präglades 2020 av osäkerhet och svängningar i följderna av pandemin”, säger vd Kristina Lukes.


Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiNelly

Nelly lämnar i dag sin första kvartalsrapport sedan uppdelningen av Qliro Group. Där summeras ett kvartal och år som präglats av både coronapandemin och separationsprocessen från Qliro.

Försäljningsmässigt landade sista kvartalet på minus två procent och en nettoomsättning på 393,8 miljoner kronor. På den nordiska marknaden sjönk försäljningen marginellt, från 362,7 till 360,9 miljoner kronor.

– Vi fokuserade tydligt på Norden och på ökad lönsamhet. Under kvartalet ökade omsättningen i lokala valutor och bruttoresultatet ökade med 18 procent till 91,4 miljoner kronor. Sänkta försäljningskostnader, höjd effektivitet, vårt geografiska fokus och lägre returgrad ledde till att bruttomarginalen ökade med 3,9 procentenheter till 23,2 procent. Lageromsättningshastigheten ökade för året vilket frigjorde rörelsekapital och stärkte vår finansiella position, säger Kristina Lukes i en kommentar.

Rörelseresultatet förbättrades under kvartalet från -31,0 till 0,2 miljoner kronor.

Läs mer: Efter förra årets hysteri – Nelly växlar upp samarbetet med Bianca Ingrosso

Under helåret 2020 sjönk nettoomsättningen med fyra procent till 1 452,2 miljoner kronor. På den nordiska marknaden tappade Nelly tre procent. På helåret gjordes en rörelseförlust på 45,9 miljoner kronor, en förbättring jämfört med fjolårets 61,7 miljoner kronor.

– Naturligtvis präglades 2020 av osäkerhet och svängningar i följderna av pandemin. Som exempel minskade vår största produktgrupp festklänningar kraftigt tidigt under pandemin. Med ett tydligt kundfokus, dataanalys och daglig dialog anpassade vi snabbt verksamheten. Vi minskade lagernivåerna och förbättrade resultatet under andra halvåret. Samtidigt inledde vi en relansering av vårt varumärke och vår affär, säger Kristina Lukes och presenterar tre fokusområden för 2021:

Fortsätta att utveckla varumärkespositionen.

Förädla företagskulturen och samla alla medarbetare i Borås.

Förbättra logistik och leveranser genom etableringen av ett automatiserat lager.

– Vi har bara börjat relanseringen av vårt varumärke och vår affär. Under året driver vi ett antal initiativ för att stärka kärnverksamheten och skapa grund för nästa tillväxtfas.

Läs mer: Qliro Group ett minne blott – allt fokus på Nelly: ”Ser fram emot resan”

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiNelly

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News