Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Försäljningsraset – här är branschen som tappade mest när e-handelns kräftgång fortsätter

Publicerad: 13 september 2022, 06:32

OBS! Genrebild.

Foto: Pressbild

E-handelns kräftgång bekräftas i senaste E-barometern från Postnord. ”Siffror speglar omvärldens påverkan i stort”, säger vd Mathias Krümmel.


Ämnen i artikeln:

PostnordSvensk DigitalhandelHUI Research

E-handelns försäljning sjönk med åtta procent under det andra kvartalet, visar E-barometern som Postnord gör i samarbetet med Svensk Digitalhandel och HUI Research. 

– Vi såg redan i våras hur uppgången i e-handeln började klinga av och den nedgång på åtta procent som E-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp, av samma siffra för andra kvartalet. Siffrorna speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga, säger Mathias Krümmel i en kommentar. 

Bara två av nio kategorier av varor växer, försäljningen av apoteksvaror ökade med fyra procent under det andra kvartalet och kläder och skor med en procent. 

I E-barometern konstaterar Postnord att svenskarnas konsumtionsmönster återgått mer till hur det såg ut innan pandemin, i samband med att samhället blivit mer öppet. Det påverkar flera av delbranscherna, dagligvaruhandeln är ett tydligt exempel på det. 

Försäljningen av dagligvaror, där tillväxten online varit kraftig under pandemin, sjönk med 28 procent under andra kvartalet. 

I rapporten får e-handlarna frågan om hur de tror att e-handelsförsäljningen kommer att utvecklas under resten av året. 

42 procent tror att den kommer att minska, 38 procent spår att den blir oförändrad och 21 procent tror på tillväxt. 

Tillväxten online under Q2 – kategori för kategori

Apoteksvaror: 4%
Kläder och skor: 1%
Barnartiklar och leksaker: -2%
Bygghandel: -7%
Hemelektronik: -7%
Möbler och heminredning: -8%
Böcker och media: -9%
Sport och fritid: -12%
Dagligvaror: -28%

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev