Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Försäljningen i modehandeln ökade med över 50 procent: ”Sker från låga nivåer”

Publicerad: 10 december 2021, 06:18

Modehandeln fick ett kraftigt lyft i november.

”Kunderna har nu på allvar hittat tillbaka till modebutiker runt om i landet.” Det slår Svensk Handels näringspolitiska chef Mats Hedenström fast. I november ökade försäljningen av både kläder och skor med över 50 procent från november i fjol då utökade restriktioner slog undan benen för modehandeln.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 55 procent i november, jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen av skor ökade med 64 procent. Det visar Stilindex från Svensk Handel. 

– Månadens siffror visar att kunderna nu på allvar hittat tillbaka till modebutiker runt om i landet, något som givetvis är mycket glädjande. Men vi minns också hur det såg ut vid denna tidpunkt förra året, med utökade restriktioner som totalt slog undan benen på modehandeln. Ökningen sker alltså från låga nivåer, säger Mats Hedenström i en kommentar. 

Jämför man med 2019 års siffror, det vill säga innan pandemin la sig som en våt filt över samhället, så ökade försäljningen av kläder med 11 procent i november medan skoförsäljningen backade med 6,8 procent. 

Trots glädjande siffror finns orosmoln på horisonten. 

– Många handlare, inte minst i skobranschen, rapporterar om att det fortfarande finns en påtaglig fraktproblematik som leder till att vissa varumärken saknas. Förhoppningsvis påverkar inte detta den kommande julhandeln, vilket är handelns i särklass viktigaste försäljningsperiod, säger Mats Hedenström.

Dessutom ökar coronasmittan i samhället, om än inte lika kraftfullt som i fjol. 

– Handeln kommer fortsätta att ta sitt ansvar och vi uppmanar alla som ännu inte vaccinerat sig att göra det. Vaccinationerna är nyckeln till ett öppet samhälle utan restriktioner, vilket är av största betydelse för oss alla och så även för en modehandel som kämpar sig tillbaka efter några riktigt tuffa år, fortsätter Mats Hedenström.

 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev