Försäljning
Försäljningen av träprodukter haltar – lägsta på flera år: ”Mycket stark under de senaste två åren”
Publicerad: 24 augusti 2022, 07:31
Försäljningen av träprodukter presterar cirka sex procentenheter lägre än Byggmaterialindex. Foto: Pressbild
Försäljningen av träprodukter presterar under Byggmaterialindex i årets andra kvartal. Utvecklingen uppgick till strax över en procent jämfört med Byggmaterialindex som ökade med sju procent.
Branschorganisationen Byggmaterialhandlarna presenterar varje kvartal Byggmaterialindex.
För årets andra kvartal visar indexet på att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med sju procent.
Den kategori som haft den starkaste utvecklingen under de två senaste åren, kantstötta av pandemivanor, är träprodukter. I årets andra kvartal presterar dock försäljningen av träprodukter betydligt lägre och uppgår endast till drygt en procent jämfört med Byggmaterialindex sju procent.
– Försäljningsutvecklingen av träprodukter har varit mycket stark under de senaste två åren. Renoveringar och byggprojekt skapade efterfrågan under pandemin, samtidigt som det under 2021 rådde störningar i utbud och leveranser av produkterna, inte minst träprodukter. Under årets andra kvartal är det träprodukter kopplade till utomhusprojekt som backar mest, säger Monica Björk, vd för branschorganisationen Byggmaterialhandlarna, i en kommentar.
De låga siffrorna för årets Q2 kan jämföras med det andra kvartalet 2021. Då var försäljningen av träprodukter (47 procent) mer än tredubbelt så hög som Byggmaterialindex (14 procent).
Priserna för träprodukter har under den senaste tiden varit på ständig uppgång, och under 2022 berör prisökningarna även till stor del andra produktkategorier. Totalt rör det sig om en prisuppgång på cirka 36 procent under årets andra kvartal, beräknat på siffror från Statistiska centralbyrån.
– Prisutvecklingen indikerar tydligt att den prisjusterade försäljningsutvecklingen varit negativ under det senaste kvartalet, vilket betyder att försäljningsvolymen minskat. Det syns nu även tydligt inom proffssegmentet som växte med 17 procent under andra kvartalet mätt i löpande priser. Lägg därtill ett högre ränteläge som minskar investeringsviljan för både nya och planerade projekt under hösten, säger Monica Björk.
Konjunkturssvängningarna förväntas fortsätta påverka efterfrågan på branschens produkter negativt framöver.
Byggmaterialindex
HUI Research mäter månadsvis försäljningen i byggmaterialhandeln på uppdrag av branschorganisationen Byggmaterialhandlarna. Indexet baseras på försäljning från följande kedjor:
Bauhaus
Beijer Byggmaterial
Bygma
Derome
Karl Hedin
Kesko (K-Rauta och K-Bygg)
Optimera
Mestergruppen (XL-Bygg)
Happy Homes