Försäljning
Försäljningen av leksaker rasar online – Postnord flaggar för en minskad julhandel
Publicerad: 22 november 2022, 09:04
Försäljningen av leksaker och andra barnartiklar online rasade under det tredje kvartalet.
Foto: Getty Images
E-handeln minskade med fem procent under det tredje kvartalet, visar E-barometern som Postnord gör i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI. Störst var tappet inom kategorin barnartiklar och leksaker där försäljningen sjönk med hela 27 procent.
E-handelns omsättning sjönk med fem procent under det tredje kvartalet jämfört med samma kvartal i fjol, visar E-barometern från Postnord. Tappet var emellertid mindre än under det första och andra kvartalet där e-handeln backade med åtta procent.
– Den minskade nätförsäljningen ska ses i perspektiv till den enorma tillväxt som skedde under pandemin. Det vi ser nu är snarare en stabilisering av e-handeln än en negativ utveckling. Faktum är att e-handelstillväxten just nu ligger över sin historiska trendkurva trots nedgången efter pandemin, säger Postnords vd Mathias Krümmel i en kommentar.
I takt med att fler konsumenter återgått till att handla i fysiska butiker minskar nätförsäljningen i flera kategorier. Sämst gick det för kategorin barnartiklar och leksaker där försäljningen sjönk med 27 procent under kvartalet.
Några varukategorier gick med plus. Försäljningen av apoteksvaror till exempel ökade med nio procent.
Tillväxten online – kategori för kategori
Totalt: -5 procent
Apoteksvaror: 9 procent
Kläder och skor: 1 procent
Bygghandel: 0 procent
Sport och fritid: -1 procent
Möbler och heminredning: - 3 procent
Böcker och media: -9 procent
Dagligvaror: -9 procent
Hemelektronik: -10 procent
Barnartiklar och leksaker: -27 procent
Källa: E-barometern Q3
Black Week är redan igång. Black Friday-kampanjen brukar ses som startskottet på julhandeln.
E-barometerns julberäkning, som bygger på 3 085 konsumenters uppskattningar, visar att svenskarna kommer att spendera mindre pengar på julklappar i år. 26 procent uppger att de kommer att göra det, vilket är 16 procent fler än i fjol.
Samtidigt sjunker andelen konsumenter som uppger att de kommer att handla julklappar online från 63 procent i år 2021 till 61 procent.
Detta sammantaget gör att Postnord tror att årets julhandel på nätet minskar med 0,8 miljarder kronor jämfört med i fjol och landar på 10,6 miljarder kronor.
– Hur hårt konsumenterna håller i plånboken och e-handlarnas förmåga att skapa bra erbjudanden under Black Week och julhandeln kommer att påverka utfallet när vi summerar e-handelsåret 2022, säger Mathias Krümmel.