Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Försäljningen accelererar för Media Markt – men förlusterna växer

Publicerad: 30 april 2020, 08:24

Media Markts försäljning steg rejält under det senaste räkenskapsåret. Men rörelseresultatet fortsatte att försämras. Varuhusens ansamlade förlust är nu över fyra miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikEkonomiMedia Markt

Nettoomsättningen i Media Markts varuhus och e-handel steg med 6,3 procent till 5,1 miljarder kronor under räkenskapsåret som avslutades den 30 september förra året. Det visar Markets genomgång av kedjans årsredovisningar som nyligen inkommit till Bolagsverket.

Tillväxttakten var betydligt högre än föregående år – då nettoomsättningen steg med 2,9 procent – och det var e-handeln som drev försäljningen.

– Tillväxten har varit och förväntas att bli fortsatt god för e-handeln, skriver Media Markt i årsredovisningen.

Läs mer: E-handeln räddar Media Markt när varuhusen blöder – ladda ner alla siffror här

Hemelektronikhandelns totala försäljning sjönk med tre procent under 2019, enligt branschorganisationen Elektronikbranschen.

Trots ökad tillväxt så fortsätter rörelseresultatet att försämras för Media Markt, -302 miljoner kronor jämfört med -300 miljoner kronor föregående år.

På sista raden syns dock en liten resultatförbättring. Nettoförlusten sjönk med tre miljoner kronor till -344 miljoner kronor.

Media Markt har gått med förlust sedan intåget i Sverige 2006. Den ansamlade förlusten för varuhusen och e-handeln (inklusive de nu nedlagda varuhusen i Södertälje och Bernstorp i Malmö) uppgår till fyra miljarder kronor.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News