Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Förlusten minskar när Odd Molly ser resultat av sitt omställningsarbete

Publicerad: 12 februari 2021, 07:28

Foto: Andreas Heneborn

På två år har Odd Molly stängt 15 butiker. I dag finns tre kvar och ett större fokus ligger på onlineverksamheten. ”I det fjärde kvartalet såg vi en fin utveckling av den digitala försäljningen”, säger vd Jennie Högstedt Björk. Samtidigt växer fastighetsaffären.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiOdd Molly

Odd Molly omsatte 37,1 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, en minskning med 16 procent från motsvarande period 2019.

28,1 miljoner kronor av omsättningen kom från modeverksamheten där försäljningen i de egna kanalerna minskade med fem procent och intäkterna från grossistverksamheten med 74 procent jämfört med ett år tidigare.

– I pandemins spår har den redan pågående omställningen till digitala kanaler accelererat. Konkret innebär det att vi fortsatt att stänga butiker och vid slutet av året fanns fyra butiker kvar, och nu i februari stängdes ytterligare en butik. Vi har därmed under de senaste två åren stängt 15 butiker och satsat på nya försäljningskanaler såsom liveshopping och social commerce, samt under kvartalet lanserat en ny webbshop för Odd Molly för markant förbättrad kundupplevelse, säger Jennie Högstedt Björk i en kommentar.

Samtidigt har den digitala kompetensen inom bolaget förstärkts. Jennie Högstedt Björk säger att bolaget börjar se effekter av omställningsarbetet.

– I det fjärde kvartalet såg vi en fin utveckling av den digitala försäljningen, trots att vi gick in i mellandagsrean med betydligt mindre lager och lägre rabatter än föregående år.

Utvecklingen för de egna fysiska butikerna var emellertid negativ som en följd av avvecklingarna samt effekterna av pandemin.

Samtidigt växer Odd Mollys fastighetsverksamhet. Under det fjärde kvartalet omsatte den nio miljoner kronor, vilket ska jämföras med 0,4 miljoner kronor ett år tidigare.

– I takt med att omfattningen av fastighetsverksamheten vuxit har vi börjat bygga upp en organisation med stark kompetens och erfarenhet från fastighetsbranschen för att förvalta verksamheten och driva vår ambition att bli en viktig aktör på lager- och logistikmarknaden, säger Jennie Högstedt Björk.

För helåret sjönk Odd Mollys omsättning med elva procent jämfört med 2019 till 201,1 miljoner kronor.

Den egna detaljhandelsverksamhetens försäljning sjönk med 19 procent, framför allt som en följd av butiksstängningarna samt effekterna av pandemin. Intänkterna från grossistverksamheten sjönk med 50 procent samtidigt som hyresintäkterna från bolagets fastigheter ökade med 17,2 miljoner kronor.

Bolagets rörelseförlust sjönk, både för kvartalet och för helåret. För kvartalet redovisar Odd Molly ett rörelseresultat på -19,1 miljoner kronor (-26,9 miljoner kronor) och för hela 2020 -38,7 miljoner kronor (-71,6 miljoner kronor)

Vägen framåt fortsätter enligt den fastlagda strategin. Målet är att fastighetsportföljen ska växa framöver. Samtidigt fortsätter utvecklingsarbetet av modeverksamheten. 2020 skedde 67 procent av försäljningen online, den procentsatsen ska bli högre.

– Under slutet av året genomfördes en kraftigt övertecknad företrädesemission vilket gör att vi går in i 2021 med ytterligare stärkta finansiella förutsättningarna, säger Jennie Högstedt Björk.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiOdd Molly

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News