Försäljning
Förlust för Ellos Group – varm vinter och covid-19 slog mot försäljningen
Publicerad: 1 juni 2020, 05:41
Ellos Group tappade försäljning inom vissa produktkategorier under det första kvartalet 2020. ”Inbromsning av efterfrågan på kläder och skor var synlig redan innan covid-19 pandemin”, säger Emanuel Bracke, vdför ägaren FGN Nordic.
Läs mer: Ellos vd kliver av – efter tre år inom bolaget: ”Tiden känns rätt att gå vidare”
Ellos Group, med varumärkena Ellos, Jotex och Stayhard, omsatte 640,5 miljoner kronor under första kvartalet.
Några jämförbara siffror finns inte då FGN Nordic tog över ägandet av koncernen i somras.
Liksom övrig detaljhandel har försäljningen av kläder och skor sjunkit kraftigt under den senare delen av kvartalet.
Däremot har heminredning, sport och fritid, skönhet och hemelektronik haft en positivt tillväxt, skriver FGN Nordic i sin delårsrapport.
Verksamheten redovisar en rörelseförlust på 24,7 miljoner kronor.
– Kvartal ett blev utmanande lönsamhetsmässigt med en inbromsning av efterfrågan på kläder och skor, som var synlig redan innan covid-19 pandemin, på grund av en varm vinter och negativa effekter från Black Week på säsongsrean i januari. Detta tillsammans med covid-19 påverkade försäljningen, varumarginalen och effektiviteten i marknadsföringen negativt under kvartalet, säger Emanuel Bracke i en kommentar.
I april såg utvecklingen sett betydligt bättre ut, berättar han.
Ellos Group omsatte 271,8 miljoner kronor och levererade ett rörelseresultat på 35,9 miljoner kronor.
– Dessa förbättringar kommer dels av att försäljningen av heminredning ytterligare har accelererat samt av sjösatta planer från början av året gällande prissänkningar och marknadsföring, säger Emauel Bracke som tillägger att även maj utvecklats positivt.
Samtidigt konstaterar att han det fortsatt råder en osäkerhet kring situationen med covid-19.
– Ellos Group har en positiv syn på framtiden trots de extraordinära och osäkra tider som effekterna av covid-19 ger. Ledningen och alla anställda arbetar hårt för att säkerställa att kunderna känner sig trygga och säkra att handla online, säger han-
Läs mer: Ellos-bossen Hans Ohlsson sitter på dubbla stolar igen efter vd:ns avhopp