Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 30 januari 2020, 07:14
Foto: Shutterstock
H&M:s omsättning ökade med nio procent under det senaste kvartalet. Samtidigt förbättrades resultatet. ”Ökade fullprisförsäljning och minskad prisnedsättning bidrog”, säger vd Karl-Johan Persson.
Läs mer: Karl-Johan Persson lämnar vd-posten för H&M – hon ska ratta bolaget
H&M omsatte 61,6 miljarder kronor under det fjärde kvartalet på det brutna räkenskapsår (september-november), en tillväxt med nio procent jämfört med samma period året innan.
Mätt i lokala valutor växte H&M med fem procent.
– Försäljningstillväxten var bra på många marknader, säger Karl-Johan Persson i en kommentar.
I Sverige växte modejätten med sju procent.
Rörelseresultatet förbättrade med 25 procent under fjärde kvartalet till 5,37 miljarder kronor.
– H&M-gruppens förändringsarbete fortsätter att ge resultat. Ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar bidrog till en positiv resultatutveckling för helåret och i fjärde kvartalet, säger Karl-Johan Persson och fortsätter:
– Att kunderna uppskattar våra satsningar syns tydligt i form av väl mottagna kollektioner och ökade marknadsandelar. Varulagrets sammansättning och nivå fortsätter att förbättras vilket gör att prisnedsättningarna bedöms minska även i första kvartalet, för sjätte kvartalet i rad.
Före helåret växte H&M:s omsättning med elva procent till 232,7 miljarder kronor.
– Försäljningstillväxten drevs av både butik och online med en stark ökning av online om 24 procent i svenska kronor och 18 procent i lokala valutor, säger Karl-Johan Persosn.
Koncernen redovisar ett rörelseresultat på 17,34 miljarder kronor, förra räkenskapsåret var resultatet 15,49 miljarder kronor.
– Mot bakgrund av modebranschens pågående transformation har vi under flera år gjort stora, nödvändiga investeringar för att säkra H&M-gruppens position och långsiktiga utveckling, säger Karl-Johan Persson.
Det handlar om digitala satsningar,logistik, tech-infrastruktur, avancerad dataanalys och AI.
– Vi ser nu flera positiva effekter av dessa satsningar vilket skapar resurser och stöd för vårt fortsatta förändringsarbete, säger Karl-Johan Persson.
Under 2020 planerar H&M-gruppen att öppna drygt 200 nya butiker. Samtidigt ska 175 stängas så nettoökningen blir inte så stor.