Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Footway höjer ribban rejält – trots modehandelns kräftgång

Publicerad: 3 juni 2021, 05:59

Svenskarnas nya nätvanor ger Footway vind i ryggen. Nu höjer nätjätten ribban och räknar med 30-40 procents tillväxt om året. “Avseende tillväxt så är marknaden för skor och mode fortsatt utmanande på grund av pandemin, men vi ser att plattformen har alla förutsättningar som krävs för att leverera hög tillväxt över tid”, säger vd Daniel Mühlbach.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiFootway

Pandemin blev ytterligare en sten i skon för en bransch som redan tidigare brottades med skavande siffror. Enligt siffror från Svensk Handels sjönk skoförsäljningen med över 30 procent under 2020. Footways egna siffror visar att försäljningen av skor för fest och kontor tappade hela 70 procent medan sportskor ökade med upp till 300 procent.

Samtidigt har pandemin fått e-handeln att ta ett stort skutt framåt och Svensk Handel spår att tillväxten kommer att fortsätta. År 2030 förväntas 31-40 procent av handeln att ske på nätet och inom sällanköp spås e-handeln stå för 41-52 procent av marknaden.

Footway, som under den senaste tiden köpt flera bolag som Sportamore, Solestory och Caliroots, anser sig ha goda chanser att rida på e-handelsvågen.

– Footway Groups styrka är att vi genom många nischade butiker med starka varumärken kan erbjuda produkter inom olika kategorier på många marknader via ett gemensamt back-end. Vi kommer därför vara väl positionerade att kapitalisera på den starka e-handelstrenden när världen återgår till det normala, säger Daniel Mühlbach.

Den årliga tillväxten väntas nu ligga på 30-40 procent med stabil positiv EBITA som återinvesteras i tillväxt. Det är en rejäl höjning jämfört med den tidigare prognosen om 15 procents årlig tillväxt.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiFootway

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News