Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Fjärde månaden i rad av tillväxt för modehandeln: ”Ett enormt styrkebesked”

Publicerad: 10 juni 2022, 05:24

Försäljningen av kläder var bättre i maj än motsvarande månad 2019, det vill säga innan pandemin.

Foto: Getty Images

Modehandeln växte för fjärde månaden i rad. Det visar Stilindex från Svensk Handel. ”Att klädhandeln nu uppvisar positiva siffror jämfört med 2019 är ett enormt styrkebesked”, säger näringspolitiske chefen Mats Hedenström.

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Försäljningen i klädhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 36,1 procent i maj jämfört med samma månad i fjol. 

Försäljningen av skor steg med 39,9 procent. 

– Vi gläds över att modehandelns starka trend fortsätter. Att klädhandeln nu uppvisar positiva siffror jämfört med 2019 är ett enormt styrkebesked för en bransch som på många sätt och vis var nere för räkning under stora delar av pandemin, säger Mats Hedenström i en kommentar. 

Jämfört med maj 2019, det vill säga innan pandemin, var försäljningen av kläder 14,4 procent bättre. Försäljningen av skor var nästan uppe på samma nivå, den var 3,9 procent sämre. 

– Siffrorna vi presenterar i dag överensstämmer väl med de rapporter vi får från våra medlemmar ute i landet. Det handlas mycket just nu, vilket delvis beror på det uppdämda behovet efter pandemin, att folk återvänder till arbetsplatserna, men också för att många passar på att uppdatera garderoben inför studentmottagningar och midsommar, säger Mats Hedenström.

Hittills i år, under årets första fem månader, har klädhandeln haft en tillväxt på 31 procent. Jämfört med samma period 2019 är tillväxten 3,5 procent. 

Skohandeln har gått 25,2 procent bättre januari-maj, om man jämför med samma period i fjol. Däremot har den en bit kvar till 2019 års siffror. Försäljningen har varit 20,8 procent sämre. 

– Samtidigt kan vi inte blunda för att orosmoln som slår hårt mot övriga delar av handeln, exempelvis ökad inflation och störningar i leveranskedjorna, också drabbar modehandeln. Det finns en påtaglig oro för att tuffare månader är att vänta, säger Mats Hedenström.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev