fredag9 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Festligt igen hos Partykungen: ”Vi ligger strax över fjolårets siffror”

Publicerad: 7 augusti 2020, 10:59

Partykungen är tillbaka på banan. Permitteringarna vid lagret har avslutats. ”Vi ser en klar förbättring sedan i slutet av maj”, säger vd Joel Svensson.

Ämnen i artikeln:

Lek och hobbyEkonomiCorona

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Läs mer: Festen är inställd – så kämpar partybutikerna i krisen: ”Har tvingats tänka nytt”

När coronapandemin slog till – och vårens fester ställdes in – sjönk Partykungens försäljning med omkring 50 procent.

– Vi ser en klar förbättring sedan i slutet av maj och är numera tillbaka och ligger strax över fjolårets siffror. Våra kunder har inte slutat fira saker, men de firar på ett annat sätt än tidigare, säger Joel Svensson till Arbetarbladet.

I början av juni avslutades alla permitteringar på lagret.

– Sedan den 1 juli har vi också avslutat permitteringarna på kontoret. Nästan alla medarbetare från Samhall är också tillbaka i full sysselsättning.

Den 10 juli blev bolagets bokslut för 2019 offentligt. Det visar på en fin tillväxt innan pandemin.

Omsättningen steg med 21 procent förra året och landade på drygt 203 miljoner kronor.

– Det finns en otrolig stolthet hos våra medarbetare att kunna prestera ett sådant här bra resultat. Inte minst när vi har haft ett par sämre år bakom oss. Nu kan vi visa på både tillväxt och lönsamhet för 2019, säger Joel Svensson.

2018 års rörelseförlust på nästan tre miljoner kronor har vänts till en vinst på 2,7 miljoner kronor.

Till Arbetarbladet säger Joel Svensson att orsaken till framgångarna är flera.

Dels har bolaget jobbat med att effektivisera interna processer, dels har det satsat mycket på egna varumärken.

–Just nu har vi fler än 500 artiklar som vi producerar under egna varumärken, det är allt från kräfthattar till maskeradkläder.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev