Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Ett ökat intresse för växter och odling lyfte Plantagen under lågsäsong

Publicerad: 30 april 2021, 05:40

Foto: Jamin Pirnia

Ett ökat intresse för odling och växter gynnar Plantagen, som ökade omsättningen med 22 procent under första kvartalet. Detta trots att kedjan från mitten av mars tvingats ha 38 butiker stängda i Norge.


Ämnen i artikeln:

HeminredningEkonomiPlantagen

Plantagen omsatte 655 norska kronor under det första kvartalet, en tillväxt på 22 procent. 
Detta under en period som normalt sett är kedjans sämsta under året.

”Ökningen förklaras främst av ett stigande antal kunder och högre försäljning per kund, drivet av ett underliggande ökande intresse för växter och odling”, skriver ägaren Ratos i sin delårsrapport.

Tillväxten påverkas negativt av att Plantagen sedan mitten av mars tvingats ha 38 butiker tillfälligt stängda i Norge på grund av en ökad smittspridning av covid-19.

Dessa står uppskattningsvis för 22 procent av kedjans omsättning och i norska kronor innebär det ett bortfall på 50 miljoner kronor.

EBITDA-resultatet förbättrades– från en förlust på 47 miljoner norska kronor i fjol till ett resultat på 19 miljoner norska kronor i år.

”Resultatförbättringen förklaras främst av en förbättrad bruttomarginal samt lägre operativa och administrativa kostnader i relation till försäljningen. Även kassaflödet utvecklades positivt, jämfört med motsvarande period föregående år, främst drivet av högre lönsamhet och en mer effektiv rörelsekapitalhantering”, skriver Ratos.

Samtidigt påverkades Plantagens resultat negativt av ökade transportkostnader på grund av bristande kapacitet globalt.

Nu väntar högsäsong för kedjan. Samtidigt är osäkerheten stor, med tanke på pandemin, konstaterar Ratos.

”Den positiva påverkan på försäljningen som en följd av hemmatrenden under pandemin motverkas av att ett högt antal butiker riskerar att hållas fortsatt helt eller delvis stängda som en följd av regulatoriska begränsningar”, skriver koncernen.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev