Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

En femtedel av köpen skedde online – så mycket sålde Ikea för i Sverige

Publicerad: 14 oktober 2021, 11:53

Lena Herder, Sverigechef för Ikea.

Hemmajobb och pandemirestriktioner ledde till att många valde att rusta upp sina hem. För Ikea innebar det att försäljningen under det brutna räkenskapsåret 2020/2021 låg kvar på samma nivå som året före. Betydligt fler av köpen skedde på nätet.


Ämnen i artikeln:

Ikea

LÄS MER: Ikea vill erbjuda hemkört – direkt till matbordet: ”Efterfrågan är jättestor” 

När de fysiska besöken på Ikea-varuhusen dalade ökade i stället trafiken till Ikeas webbplats. 

Totalt stod de digitala köpen för en femtedel av försäljningen, vilket innebär en ökning med 68 procent jämfört med föregående år. 

Under verksamhetsåret, som tog slut 30 september, sålde Ikea totalt för 18 miljarder kronor i Sverige, vilket är i nivå med året innan. 

– Jag är stolt över årets fina resultat eftersom vi nått det under ett år präglat av pandemi och mycket tuffa restriktioner. Tack vare en fortsatt ökad försäljning av heminredning, har vi täckt det vi tappat inte minst i våra restauranger när hundratusentals kunder inte fick besöka oss, säger Sverigechef Lena Herder.

LÄS MER: Ikea låter kunderna skanna själva med mobilen: ”Tar bort mycket av väntetiden” 

I ett tidigt skede av pandemin agerade Ikea för att hitta nya sätt att möta kundernas förväntningar. 

Till exempel infördes tjänsten click and collect drive thru som Ikea nu valt att permanenta. I genomsnitt har cirka 12 000 upphämtningar gjorts med click & collect drive thru i veckan.

– Vi vet att våra kunder och medarbetare uppskattat att vi under pandemin hela tiden satt tryggheten främst. Inte minst har click and collect drive thru varit en succé med i snitt omkring 12 000 upphämtningar varje vecka via den tjänst som vi nu permanentar, säger Lena Herder. 

Inför 2021/2022 spår möbeljätten en försäljningsboom för heminredningsprodukter och flexibla kontorsmöbler. Samtidigt väntas försäljningen av mat i restaurangerna öka. 

LÄS MER: Sverigechefen om Ikeas citysatsning: ”Räknar med att locka 2,5 miljoner besökare” 

 

 

 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev