Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Elons styrkebesked: ”Även om vi har färre besökare så ökar försäljningen”

Publicerad: 20 april 2020, 12:12

Elons butiker har ökat försäljningen med fyra procent under det första kvartalet. ”När många svenskar nu spenderar mer tid i hemmen, ökar också efterfrågan på lösningar som hjälper till i vardagen”, säger vd Stefan Lebrot.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikElonCorona

Läs mer: Elonchefen om stora förändringsresan: ”Kanske krävdes en galen fransman”

Elons drygt 400 butiker runt om i Sverige sålde för fyra procent mer under första kvartalet, jämfört med samma period i fjol.

Samtidigt slår coronakrisen hårt mot handeln.

– De som kommer till butikerna nu är nära ett köpbeslut, så även om vi har färre besökare så ökar försäljningen jämfört med föregående år, säger Stefan Lebrot i en kommentar och fortsätter:

– När många svenskar nu spenderar mer tid i hemmen, ökar också efterfrågan på lösningar som hjälper till i vardagen, exempelvis bakmaskiner, luftrenare och kyl- och frysskåp.

Han tror att de lokala handlarna spelar en viktig roll för framgången.

– I dessa tider spelar förtroende en viktig roll och det är något som vi byggt upp i årtionden på många av de orter där vi är verksamma.

För att möta kundernas behov i krisen har Elon lanserat en leveransmodell vilket gör att kunden kan beställa från sin närmaste Elon-butik och sedan hämta varorna utanför den

– Möjligheten att hämta varorna utanför butiken har fungerat bra och varit populär, säger Stefan Lebrot.

Det är inte bara i Sverige som Elon Group ökar försäljningen, sett till hela Norden har gruppen en tillväxt på fem procent.

Läs mer: Här är Elons nya onlinesatsning: ”Vi vill öka konverteringen”

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HemelektronikElonCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News