Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Electra Gruppen nådde nya höjder under fjolåret: ”Långt bättre än vi förväntade oss”

Publicerad: 9 februari 2021, 08:18

Efter ett starkt avslut på året med en tillväxt på 7,5 procent landar Electra Gruppens omsättning på en ny rekordnivå för helåret. ”Det har fallit ut långt bättre än vi förväntade oss”, säger vd och koncernchef Anneli Sjöstedt.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikHeminredningEkonomiEM HomeElon Ljud & Bild

Electra Gruppen, där bland annat kedjorna Elon Ljud & Bild och EM Home ingår, omsatte 610,4 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, en tillväxt på 7,5 procent från året innan.

För helåret landar tillväxten på samma nivå.

– Det är med stolthet och glädje jag kan konstatera att Electra avslutar verksamhetsåret 2020 med ännu ett bra kvartal och uppvisar ett omsättningsrekord på 1 958 MSEK när räkenskaperna för helåret summeras, säger Anneli Sjöstedt i en kommentar.

– Ser vi tillbaka på året med en pandemi medförande en omställning i arbetssätt, oro för påverkan på marknadens efterfrågan, våra butikers möjlighet att hålla öppet och att ta emot kunder samt tankar på hur vi skulle hålla organisationen skyddad blir, med facit i hand, blir slutsatsen att det fallit ut långt bättre än vi förväntade oss, fortsätter hon.

38 nya butiker, antingen från konkurrenter eller från Elons butiksnät, har anslutit sig till Elon Ljud & Bild under året.

– Vårens lansering av vår egen e-handel på Elon.se växer stadigt, om än från modesta nivåer. Sajten lockar fler och fler besökare vilket ger oss tillförsikt inför 2021. Tillsammans med profileringen av Elon Ljud & Bild hos våra kedjeanslutna butiker och i vår marknadsföring märker vi ett allt större intresse från konsumenter samt från entreprenörer som vill ansluta sig till våra koncept, säger Anneli Sjöstedt.

Försäljningen i EM Homes butiker går bra och visar tillväxt, berättar hon.

– Men den handel över eget lager som vi strävat mot att få till är väsentligt mer komplex och utmanande än vi räknat med. Detta medför att konceptets centrala affär och logistikflöden inte utvecklas i önskvärd takt och påverkar vår lönsamhet negativt.

Anneli Sjöstedt berättar att  man under hösten gjort omtag för att förändra och justera affärmodellen och organisationen kring EM Home.

Totalt sett så förstärker Electra Gruppen resultet för helåret. Rörelseresultatet förbättras med 29 procent från föregående år till 30,7 miljoner kronor.

Även för fjärde kvartalet visar gruppen upp ett förbättrat rörelseresultat på 15,5 miljoner kronor (12,6 miljoner kronor).

– Gällande den strukturella förändring som pågår inom detaljhandelsmarknaden är vår bedömning att den kommer förstärkas och gå fortare som en konsekvens av pandemin. När vi lägger året 2020 till handlingarna känner vi oss, tack vare vår breda affär, rustade för att hantera denna förändring, säger Anneli Sjöstedt.

Samtidigt konstaterar hon att coronapandemin fortfarande pågår och att det är svårt att förutspå hur det kommer att påverka verksamheten.

– Slår effekterna av pandemin ytterligare illa för samhället kommer sannolikt även våra affärer att påverkas framåt. Vi håller även ett extra öga på produktutbudet som kommer bli en utmaning under de första månaderna 2021. Vi följer utvecklingen noga i syfte att vid behov kunna agera preventivt.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News