Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Efter svagt 2019 – nu gasar Coop: ”Vi kastar in alla resurser”

Publicerad: 28 februari 2020, 09:25

Foto: Sara Karlsson

Coop i Sverige tappade marknadsandelar i fjol. Men året avslutades starkt – efter en svag inledning. ”Vi går in i 2020 med bra skjuts”, säger vd Magnus Johansson i en stor intervju.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelEkonomiCoop Sverige

Läs mer: Coops vd efter jätteköpet av 162 Netto-butiker: ”Tillväxt att förvänta”

Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index visar att branschens försäljning steg med 3,1 procent i löpande priser 2019 och den nivån lyckades Coop i Sverige alltså inte nå.

Den exakta utvecklingen är inte bekräftad än.

– Boksluten är inte klara hos alla de juridiska personer som utgör Coop men jag törs slå fast att vi totalt sett inte lyckades ta marknadsandelar, säger Magnus Johansson när han tar emot Market på Coop Center i Solna.

Främsta förklaringen till den procentuellt lägre tillväxttakten för butikerna var ett svagare första halvår.

Ica redovisade också mer mediokra siffror den perioden.

– Vi mötte ganska tuffa tal från januari-juni 2018.

Samtidigt påverkades utfallet av prissänkningarna som främst Coop Butiker och Stormarknader (CBS) och regionala föreningen Coop Mitt investerade i.

Priserna sänktes på fler än 10 000 artiklar – eller närmare tre procent – inom stormarknadsformatet Stora Coop.

– Kunder och medlemmar har tagit emot prisoffensiven bra men det är klart att det blir mindre pengar in när priserna justeras ned så mycket, säger Magnus Johansson.

Däremot accelererade Coop i Sverige andra halvåret med en successivt ökande försäljningsutveckling.

Sista fjärdedelen blev årets främsta men det räckte alltså inte för att komma upp i branschsiffran 3,1 procent

– Nej, men vi har gått in i 2020 med en mycket bra skjuts.

Dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter avslöjade 10 maj att Coop Butiker och Stormarknader hade kommit överens med danska Salling Group om att köpa Nettos samtliga butiker i Sverige.

Läs mer: 130 berörs när Coop stänger kontor och lager i Falkenberg

Butikerna togs över 1 juli och i dag, fredag, har 56 av de 162 transformerats till formatet Coop.

– Omställningstempot är imponerande högt och det konceptet borde vi kunna sälja till någon utländsk aktör, säger Magnus Johansson med ett skratt.

GFK:s specialkörning av privathushållens inköp av dagligvaror 2019 visar att formatet Coop och de ”Netto-butiker” som nu byggs om i snabb takt hade den högsta penetrationen på 70 procent.

Därmed har Coops mindre och medelstora butiker passerat tidigare toppduon Ica Maxi och Willys som enligt GFK nådde 68 procent respektive 65 procent av hushållen i fjol.

– Jag är inte förvånad eftersom det strategiska köpet av Netto innebär att just tillgängligheten till oss blir avsevärt större i framför allt västra och södra Sverige.

Konverteringarna ska enligt avtalet med Salling Group vara genomförda senast kommande årsskifte och då kommer minst 740 butiker heta Coop.

Coops förvärv av Nettos butiker slog ner som en bomb i branschen. I dag har 56 butiker transformerats till Coop.

Ica Nära finns som jämförelse på 630 platser.

– Coop blir ett ännu starkare koncept och särskilt på tillväxtmarknader där vi har varit underrepresenterade, säger Magnus Johansson.

Förra året etablerade Coop 17 butiker i landet och även i år finns en relativt aggressiv agenda för att förstärka den fysiska närvaron.

CBS och föreningarna har hittills aviserat minst elva nya butiker.

– Men det kan bli fler eftersom det finns förutsättningar för ytterligare Coop och Stora Coop. Vi tänker agera såväl i Stockholm som på andra platser i landet när det finns möjligheter.

Hur ser du på att Coop växer igen med fler butiker – utöver Netto?

– Coop har i många år öppnat eller flyttat för få butiker så det var hög tid för att bli mer offensiva, säger Magnus Johansson.

Läs mer: Efter Netto-affären: Nu når Coop flest kunder

Dagligvaruhandeln har de senaste åren till stor del blivit synonym med pris och Lidl och Willys har redovisat de utan jämförelse största säljökningarna i procent.

Båda har tillsammans med Ica Maxi vassast prisimage.

– Pris är jätteviktigt och det är därför Coop har och fortsätter att investera i pris. Stora Coop har sänkt priserna brett och vi fortsätter med ”Netto-priser” inom formatet Coop. Men det blir ingen så att säga generell justering utan vi ser på varje marknadsplats. Sammantaget kommer Coop att vara väldigt konkurrensmässigt på varje lokal marknad.

Vad är det mer än pris som ska få hushållen att välja en Coop-butik?

– Jag tycker att vi erbjuder många fler dimensioner än bara priset. Vi har väldigt hög tillgänglighet och 820 fräscha butiker innan 2021. Coop är värderingsdrivet och hos oss kan kunden och medlemmen handla hållbart. Och vårt kundlöfte är att hjälpa till och ge goda råd, säger Magnus Johansson.

Market berättade för ett år sedan att Coop skulle storsatsa på kundmötet – utöver de omfattande omställningarna av butikerna till Stora Coop och Coop.

Förra året öppnade Coop 17 nya butiker, bland annat Coop Grand Central i Sundbyberg.

Nu har 15 000 personer utbildats i tre omgångar i den hittills största utbildningsinsatsen i Coops historia.

– Det är en enorm investering i vår strävan att ha branschens bästa kundmöte 2021.

Får ni högre omdömen av kunderna?

– Det rör sig långsamt uppåt, svarar Magnus Johansson.

E-handeln med dagligvaror växte enligt Svensk Dagligvaruhandel och HUI med 21,9 procent 2019 och alla traditionella kedjor utom Lidl växlar upp sina digitala investeringar.

Dessutom har pionjären Mathem inom loppet av bara ett år attraherat 1,4 miljarder kronor i nya pengar.

– Vi kastar in alla resurser för att växa också online. Det handlar om att säkra kundens lojalitet till Coop. Vi tänker inte släppa en enda kund till konkurrenter.

Tillväxten accelererar för Coops e-handel, enligt Magnus Johansson. Avhämtningslösningen Coop Hämta rullas nu ut i hög takt.

Hur går det online för Coop jämfört med index?

– Vi hade högre tillväxt än 2018, säger Magnus Johansson.

Nya konceptet Coop Hämta – med drive thru, skåp eller avhämtning i butiken – började att rullas ut 2019.

Senaste årsskiftet fanns det på 80 platser och vid nästa ska det mer än fördubblas till 170.

– Coop Hämta är verkligen omni.

Coop etablerade i början av 2017 en så kallad dark store i Kungens kurva i Huddinge söder om Stockholm och företaget har dessutom säkrat mark vägg i vägg med sin omlastningsterminal utanför Malmö.

Starten av den e-handelsanläggningen är inte bestämd.

– Det handlar bara om tajming. Nu har vi fokus på att ställa om Netto. Sedan ska vi komma igång med dark storen, säger Magnus Johansson och tillägger att många av de tillkommande butikerna i södra Sverige även kan bli utlämningsställen för nätkunderna.

Läs mer: Änglamark grönast i handeln när kunderna får välja: ”Ny design speglar varumärkets värderingar”

Coop i Sverige

■ Coop i Sverige äger sammanlagt 820 butiker – inklusive de 162 ”Netto-butiker” som har eller kommer att ställa om till formatet Coop innan utgången av 2020.
■ Kooperativa förbundets och Konsumentföreningen Stockholms dotterbolag Coop Butiker och Stormarknader äger hälften av butikerna i framför allt Stockholm, övriga Mälardalen, Östergötland och delar av Skåne och Halland.
■ De övriga 410 ägs av 30 regionala och lokala konsumentföreningar.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News