Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Efter starkt avslut – Hemtex växte tvåsiffrigt under fjolåret

Publicerad: 10 januari 2022, 08:23

Det blev ett gott slut för Hemtex.

Hemtex avslutade året starkt. För helåret 2021 var tillväxten tvåsiffrig.

Ämnen i artikeln:

Hemtex

DN


Under det fjärde kvartalet så ökade norska Kid, där Hemtex ingår, försäljningen med 2,5 procent. Omsättningen landade på 1 073 miljoner norska kronor. 

– Den globala fraktsituationen orsakade förseningar på alla våra marknader och påverkade utvecklingen för både oktober och november negativt. Från november och framåt såg vi en signifikant ökning av försäljningen efter att produkterna, inklusive vårt traditionella julsortiment, kom på plats, säger vd Anders Fjeld i en kommentar. 

Det var Hemtex som gick starkast. Medan moderkedjan Kid försäljningen sjönk med en procent under det fjärde kvartalet (noteras bör att man mötte starka jämförelsetal med en tillväxt på 15,3 procent samma period i fjol) så ökade Hemtex försäljningen med nio procent. 

Det var en betydligt starkare utveckling än under fjärde kvartalet i fjol då omsättningen sjönk med 5,7 procent. 

Omsättningen landade på 419,3 miljoner kronor. Mätt på jämförbara enheter ökade försäljningen med 7,8 procent. 

Online såg Hemtex emellertid ett mindre tapp, -0,8 procent, efter den kraftiga tillväxten på 46,4 procent i fjol när kunderna uppmanades att undvika fysiska butiker.

Under helåret 2021 växte Hemtex tvåsiffrigt. Kedjan omsatte 1 213 miljoner kronor vilket innebar en tillväxt på 10,1 procent från året innan. 

Den jämförbara försäljningen steg med 9,8 procent under året och online växte kedjan med 21,8 procent. 

Ägaren Kid omsatte 3 097 miljoner norska kronor under 2021 vilket innebar en tillväxt på 4,5 procent. 

Delårsrapporten för det fjärde kvartalet släpps 16 februari. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev