Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Efter ett år av försäljningsras visar modehandeln plus: ”Ska tolkas med försiktighet”

Publicerad: 13 april 2021, 05:00

Foto: Daniel Norman

Efter ett år av försäljningsras visar modehandeln tillväxt. Men det är från låga nivåer. ”Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft”, säger Mats Hedenström på Svensk Handel.


Ämnen i artikeln:

ModeSvensk Handel

I mars i fjol sjönk försäljningen av kläder med 26 procent, försäljningen av skor rasade med 49 procent.

Det är viktigt att ha i bakhuvudet när man tittar på siffrorna för mars 2021.

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 26,8 procent under månaden. Försäljningen av skor steg med 8,8 procent, visar Stilindex från Svensk Handel.

– Försäljningen i modehandeln återhämtar sig från bottennivåerna för ett år sedan. Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft och över en natt lämnade shoppinggator och butiker tomma. Att mars 2021 skulle bli bättre är föga förvånande och siffrorna måste tolkas med försiktighet. Läget är med andra ord fortsatt tufft, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef för Svensk Handel.

Rekommendationen om hemmaarbete och uppmaningen att ingen ska umgås i större kretsar fortsätter att påverka modehandeln negativt.

– E-handelsförsäljningen av framför allt kläder har fortsatt att växa och väger upp för en viss del av tappen i de fysiska butikerna. Fortsatt är det dock väldigt många modeföretag som knappt håller sig ovan ytan, och då är det redan många som tvingats lägga ned sin verksamhet, säger Mats Hedenström.

Hittills i år har försäljningen av kläder sjunkit med 11,4 procent och försäljningen av skor med 15,3 procent.

Som många andra sätter utsatta modebutiker hoppet till vaccinationen och att det ska skapa en bättre situationen.

– Därför är det glädjande att vaccinationstakten ökat och att allt fler kan träffa sina nära och kära, vilket på sikt bådar gott för modehandeln. Vi ser att det finns ett stort uppdämt behov av att köpa kläder och skor när pandemin är över, säger Mats Hedenström.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeSvensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev