Försäljning
E-handlaren tappar fart: ”Fortsatt svårnavigerat”
Publicerad: 27 juli 2021, 08:43
E-handlaren Pierce som säljer utrustning, reservdelar och tillbehör till motorcyklister gynnades av pandemin. Foto: Kesu01
Högre världsmarknadspriser, störningar i globala varuflöden och förändrade kundbeteenden var några av utmaningarna som gjorde att såväl försäljning som rörelseresultat minskade under Q2.
Ämnen i artikeln:
PierceE-handlaren Pierce som säljer utrustning, reservdelar och tillbehör till motorcyklister gynnades av pandemin. Det andra kvartalet i år var dock mera utmanande och ledde till att nettoomsättningen minskade till 451 miljoner kronor från 472 miljoner kronor under samma period i fjol.
Även rörelseresultatet i måttet EBITDA minskade till 42 miljoner kronor från 53 miljoner kronor i fjol.
I rapporten skriver vd Henrik Zadig att kvartalet innehållit flera utmaningar däribland högre världsmarknadspriser för containerfrakter och störningar i de globala varuflödena.
Pierce vd Henrik Zadig.
Dessutom har kundernas beteende förändrats jämfört med samma period året före där ett mer målmedvetet shoppingmönster ersatt det bredare sökandet efter olika alternativ.
På den positiva sidan ökade dock konverteringsgraden.
På kort sikt beskriver Henrik Zadig läget som fortsatt svårnavigerat men bedömer att det över tid finns stora möjligheter att öka skalbarheten och kundupplevelsen.