Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handelns triumf trots iskall avslutning – så här gick det för branschen 2021

Publicerad: 3 februari 2022, 05:55

E-handeln hade klart högsta tillväxten i procent 2021 enligt Svensk Dagligvaruhandels index.

Dagligvaruförsäljningen steg inte oväntat svagt 2021. E-handeln hade klart högsta relativa utvecklingen. Fysiska butiker avslutade dock året starkast.

Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index visar att branschens omsättning ökade med 1,3 procent 2021 efter att ha mött höga jämförelsetalet på 7,6 procent från 2020.

Så här gick det i de två försäljningskanalerna:

Fysiska butiker: 0,2 procent.
E-handel: 24 procent.

– Positiv utveckling för 2021, säger branschorganisationens vd Karin Brynell om årssiffrorna.

December blev årets bästa månad för de fysiska butikerna med en försäljningstillväxt på 2,5 procent.

Coronarestriktionerna togs mer eller mindre bort i slutet av september och skärptes igen strax innan jul.

– Årets sista månader stod den fysiska butiksförsäljningen för hela tillväxten i branschen

Online avslutade 2021 svagt och tappade försäljning tre månader i rad.

I december minskade försäljningen med 21,8 procent enligt indexet.

– Men december var 2020 års starkaste e-handelsmånad sett till tillväxt med en ökning på 191,6 procent vilket gör jämförelsetalet mycket högt, säger Karin Brynell.

E-handelns årsandel av försäljningen steg från 4,8 procent till 5,8 procent.

Främsta månad 2021 var mars då kanalandelen var uppe i 7,8 procent.

Market berättade i början av januari att Ica-butikernas försäljning steg med en procent i fjol och enligt indexet tappade Ica alltså marknadsandelar.

Dagligvaruhandeln i december och 2021

Fysiska butiker: 2,5, 0,2

E-handel: -21,8, 24,0

Avhämtning: -30,8, 32,7

Hemleverans: -10,5, 16,3

Kanalandel: 5,0, 5,8

Totalt: 0,9, 1,3

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med december 2021 (ackumulerat inom parentes). Bedömd kalendereffekt i december: 0,2 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev