Försäljning
E-handelns svarta månad – så mycket sjönk försäljningen
Publicerad: 21 juni 2023, 05:31
Svensk Handels innovationschef konstaterar att maj var en tuff månad för e-handeln.
Foto: Pressbild
Omsättningen för e-handeln sjönk tvåsiffrigt i maj. ”Nedgången är en av de kraftigaste vi sett”, säger Per Ljungberg på Svensk Handel.
Omsättningen för den svenska e-handeln sjönk med tolv procent i maj mätt i löpande priser. Räknas svenskarnas köp från utlandet in var tappet 14 procent.
– Maj var en otroligt tuff månad för e-handeln i Sverige. Nedgången är en av de kraftigaste vi sett för e-handeln en enskild månad sedan den tog fart på allvar för drygt 15 år sedan, säger Per Ljungberg, innovationschef för Svensk Handel.
LÄS OCKSÅ: Magnus Ohlsson: Se upp, pure players – nästa e-handelsvåg domineras av de klassiska kedjorna
Andelen konsumenter som uppger att de e-handlat har sjunkit marginellt hittills i år. I maj handlade 69 procent av konsumenterna i åldrarna 18-89 år online. Det var faktiskt en ökning jämfört med både april månad och maj 2022.
Däremot sjunker det genomsnittliga beloppet som de spenderar. I maj månad var det tolv procent lägre än i fjol.
– Konsumentbeteendet att handla på nätet är förhållandevis konstant och vissa produktkategorier går fortsatt riktigt bra. Men främst kapitalintensiva kategorier har det tufft. Nedgången för e-handel beror främst på att det generella snittordervärdet minskar när konsumenterna har mindre pengar att röra sig med, säger Per Ljungberg.
Ackumulerat januari till maj har den svenska e-handelns omsättning sjunkit med sex procent, sju procent om köp från utlandet inkluderas.
Även om detaljhandeln i stort har det tufft just nu så går e-handeln sämre. Medan omsättningen för sällanköpsvaruhandeln sjunkit med en procent mätt i löpandet priser under årets fem första månader så har e-handelns försäljning som sagt sjunkit med sex procent.