Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handelns stora tapp hittills i år: ”Nu adderas även fler effekter”

Publicerad: 18 augusti 2022, 05:55

E-handeln forstätter att tappa mark efter att ha vuxit kraftigt under pandemin.

Foto: Getty Images

Den inhemska e-handeln backade med elva procent i juli, visar Svensk Handels e-handelsindikator. Räknas köpen från utlandet in var tappet större än så. ” E-handelns omsättning fortsätter ner från höga nivåer”, säger chefsekonom Johan Davidson.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

E-handlarna fortsätter att kämpa i motvind efter den kraftiga tillväxten under pandemin. 

I juli månad sjönk den inhemska försäljningen med elva procent. Räknas köp från utlandet in var tappet 22 procent. 

– E-handelns omsättning fortsätter ner från höga nivåer. Att pandemirestriktionerna är avvecklade fortsätter förstås att spela roll för e-handeln när vi jämför med föregående års försäljning. Men nu adderas även effekterna av att hushållen håller hårdare i plånboken när inflationen är rekordhög och räntorna stiger, säger Johan Davidson i en kommentar. 

Den negativa utvecklingen för e-handeln drivs av att andelen av befolkningen som uppger att de e-handlat sjunker. I juli var det 64 procent vilket ska jämföras med 66 procent samma månad året innan. Samtidigt minskar de genomsnittliga köpbeloppen per konsument. I juli var de cirka tio procent lägre än ett år innan. 

Hittills i år, fram till slutet av juli, hade e-handeln i Sverige tappat 20 procent av sin omsättning, jämfört med ett år tidigare. Utländska köp inräknat var tappet 22 procent. 

– E-handeln från utlandet viker kraftigt ner i framför allt juli, då det endast handlades för cirka en halv miljard kronor. Till och med juli i år har e-handeln från utlandet omsatt nästan tre miljarder kronor mindre än motsvarande period 2021. Det osäkra omvärldsläget, högre fraktkostnader, en svag kronkurs, inflation och svagare konjunktur är faktorer som bidrar till detta, säger Johan Davidson.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev