Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handelns stora tapp efter heta hösten – försäljningen sjönk kraftigt i oktober

Publicerad: 17 november 2021, 06:41

Foto: Thomas Ohlén

Dagligvaruhandeln växte marginellt i oktober. Fysiska butiker stod för hela säljökningen. E-handeln tappade rejält jämfört med 2020.


Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandels index visar att branschens omsättning ökade med måttliga 0,1 procent i oktober i år jämfört med samma månad 2020 och det berodde till stor del på det utmanande jämförelsetalet.

Försäljningen lyfte då med 8,3 procent.

– Totalt ser vi en relativt svag tillväxt men tar man hänsyn till kalenderförutsättningarna ligger försäljningstillväxten på 0,8 procent, säger organisationens vd Karin Brynell.

Försäljningen för fysiska butiker steg i oktober med 0,2 procent vilket var femte månaden i rad med en positiv utveckling i butikshandeln.

– Fysiska butikshandeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Susan Berzelius

Online har haft en positiv trend i flera månader men kanalen backade med 2,7 procent förra månaden och främsta förklaringen var en säljökning på 83,7 procent i oktober 2020 då en andra våg av coronapandemin svepte fram i Sverige

Hemleverans minskade med 1,2 procent och upphämtning i butik med 4,5 procent.

– Det är viktigt att komma ihåg att även e-handelns försäljning mäts mot höga jämförelsetal vilket bidrar till den negativa tillväxten i oktober.

E-handelns kanalandel sjönk till 4,9 procent och det är avsevärt lägre än i början av det här året.

I mars var andelen uppe i 7,8 procent.

– Det är den månad som haft den högsta e-handelsandelen hittills, konstaterar Karin Brynell.

Market berättade för drygt en vecka sedan att Ica-butikernas försäljning sjönk med 1,2 i oktober jämfört med samma period 2020.

City Gross försäljning steg minskade med 2,7 procent i oktober.

Dagligvaruindex för november publiceras 15 december.

Dagligvaruhandeln i oktober och 2021

Fysiska butiker: 0,2 (-0,3)

E-handel: -2,7 (38,6)

Avhämtning: -4,5 (56,7)

Hemleverans: -1,2 (23,8)

Kanalandel: 4,9 (5,9)

Totalt: 0,1 (1,4)

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2020. Bedömd kalendereffekt i oktober: x,x procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev