Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handelns snabba comeback – efter tappet i juli: ”På högre nivå än 2020”

Publicerad: 14 september 2021, 05:24

E-handeln växte i augusti igen – efter tappet i juli. Yamandu Amaral levererar kassar på Ica Maxi Erikslund i Västerås.

Foto: Thomas Ohlén

Dagligvaruhandeln växte också i augusti – trots tufft jämförelsetal. E-handeln kom tillbaka och hade högre kanalandel än förra året. ”Vi får se om det är det nya normala”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.


Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandels index för augusti visar att den totala omsättningen ökade med 0,7 procent jämfört med samma månad 2020 då branschen växte med fem procent.

Försäljningen steg förra månaden med 0,5 procent i fysiska butiker.

– Alla tre sommarmånaderna hade därmed positiva utvecklingstal trots höga jämförelsetal från fjolåret, säger Karin Brynell.

GFK:s index över hushållens inköp av dagligvaror visar samma utveckling.

– Kunderna verkar alltmer söka sig tillbaka till de fysiska butikerna

Men online kom samtidigt tillbaka efter bakslaget i juli då försäljningen minskade med 3,5 procent och kanalandelen var nere i 3,6 procent.

Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Foto: Roberth Björk

E-handeln växte enligt dagligvaruindexet med 4,7 procent i augusti och därmed ökade andelen av dagligvaruförsäljningen till 4,5 procent.

– Det är något högre än samma månad föregående år och mer än dubbelt så hög som i augusti 2019. Om de nya nivåerna är det nya normala återstår att se under kommande månader när samhället öppnar och rekommendationen om hemarbete upphör, säger Karin Brynell.

Market berättade för en vecka sedan att Ica-butikernas försäljning ökade med 0,2 procent i augusti jämfört med samma period 2020 och jätten tappade alltså marknadsandelar. 

City Gross försäljning steg med fyra procent i augusti.

Dagligvaruindex för september publiceras 21 oktober – samma dag som Axfood presenterar sin delårsrapport för juli-september.

Dagligvaruhandeln i augusti och 2021

Fysiska butiker: 0,5 (-0,5)

E-handel: 4,7 (49,2)

Avhämtning: 5,5 (72,7)

Hemleverans: 4,1 (30,2)

Kanalandel: 4,5 (6,1)

Totalt: 0,6 (1,6)

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2020. Bedömd kalendereffekt i augusti: -0,2 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News