Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handelns oväntade lyft i september: ”För tidigt att säga om det är ett trendbrott”

Publicerad: 19 oktober 2022, 05:36

Foto: Tero Vesalainen

E-handeln växte oväntat tvåsiffrigt i september. Det visar E-handelsindikatorn från Svensk Handel. ”En del av detta kan förklaras med prishöjningar, men vi bedömer att det även var
en viss uppgång räknat i volym i september”, säger chefsekonom Johan Davidson.

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Kurvan har pekat nedåt i flera månader. Men i september steg omsättningen för e-handeln med 19 procent, när köp från utlandet räknas in var tillväxten 14 procent. 

– E-handeln i september överraskade med en stor uppgång, även om jämförelsen görs med förra årets svagaste försäljningsmånad. Jämfört med augusti i år var uppgången åtta procent i september, säger Johan Davidson som tillägger att en del av omsättningstillväxten kan förklaras med prishöjningar. 

– Men vi bedömer att det även var en viss uppgång räknat i volym i september. E-handeln återhämtade sig alltså något i september jämfört med de senaste månadernas svaga utveckling, fortsätter han. 

Andelen av konsumenterna som uppgav att de e-handlade i september var 68 procent, visar indikatorn. Det är marginellt lägre än siffran för samma månad i fjol och på samma nivå som i augusti. 

– Andelen av befolkningen som e-handlat fortsatte att ligga på en hög nivå i september. Beteendeförändringen från pandemin består alltså i huvudsak, även om mer av inköpsbeloppen styrts om till den fysiska handeln under året, säger Johan Davidson. 

Hittills i år, januari-september, har e-handelns omsättning sjunkit med tio procent. Utländsk e-handel inräknat är tappet tretton procent. 

– Det är för tidigt att säga om den starka septembersiffran utgör ett trendbrott, men det är klart att även inflationen framöver kommer att påverka jämförelsen mot tidigare år, säger Johan Davidson.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev