Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handeln växer mer än väntat: ”Indikation på att utvecklingen håller i sig”

Publicerad: 17 september 2021, 05:38

E-handeln ökar mer än förväntat under andra kvartalet. Det visar Svensk Handels nya e-handelsindikator. ”Vi har sett hur pandemin har ökat takten i handelns digitala omställning och siffrorna är en indikation på att utvecklingen håller i sig”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.


Ämnen i artikeln:

E-handelSvensk Handel

I dag presenteras Svensk Handels E-handelsindikator för första gången och det står klart att e-handelns tillväxt fortsätter trots de starka jämförelsetalen. Under andra kvartalet 2021 växte e-handeln i Sverige med åtta procent, vilket var över förväntan. 

– E-handeln fortsätter att växa på ett imponerande sätt trots rekordhöga jämförelsetal från förra året och trots att många nu hittar tillbaka till de fysiska butikerna. Vi har sett hur pandemin ökat takten i handelns digitala omställning och siffrorna är en indikation på att utvecklingen håller i sig, säger Johan Davidson i en kommentar. 

Starkast tillväxt på e-handeln hade kläder och skor som växte med 32 procent till och med augusti i år jämfört med samma period 2020. Motsvarande siffra för möbler och heminredning var 25 procent och för hemelektronik 23 procent.

– Kläder och skor samt hemelektronik är de delbranscher som omsätter mest på nätet och hittills i år har de fortsatt att driva mycket av tillväxten, säger Johan Davidson. 

Livsmedel, exklusive alkohol och tobak, ökade med 19 procent på nätet. 

Samtidigt ökar e-handeln från utlandet med sju procent under andra kvartalet och fick ytterligare fart i juli och augusti. Under de senaste tolv månaderna har svenska konsumenter spenderat 13 miljarder kronor på på e-handeln från utlandet.

– Vi ser att e-handeln från utlandet har tagit fart under sommarmånaderna och ökat jämfört med förra året. 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelSvensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev